Siły powietrzne USA uruchamiają program sztucznej inteligencji dla bezzałogowców Skyborg. Na razie ogłoszono skierowane do biznesu oferty na wsparcie rozwoju technologii, które już w niedalekiej przyszłości mają doprowadzić do wdrożenia gotowych rozwiązań. Każda z firm, która się zgłosi, może liczyć nawet na 400 milionów dolarów.

Pierwszy kontrakt wart 28,6 miliona dolarów otrzymał 19 maja Leidos. Firma, która w tym miesiącu uzyskała od DARPA zlecenie na znalezienie zastosowań dla sztucznej inteligencji w walkach powietrznych, będzie zarządzać projektem Skyborg i kierować integracją wybieranych rozwiązań.

Projekt Skyborg formalnie zainicjowano w marcu ubiegłego roku. Ambitny projekt zmierza do stworzenia sztucznej inteligencji, mogącej odgrywać rolę dodatkowego członka załogi i „lojalnego skrzydłowego”, a docelowo – kierować w pełni autonomicznymi dronami.

Oferta USAF-u nie zdradza zbyt wielu szczegółów poza naciskiem na niską cenę produktu końcowego. Przyjęcie otwartej formuły ma umożliwić wybór najlepszych i najbardziej perspektywicznych rozwiązań. Pierwsze kontrakty mają zostać przyznane już w lipcu. Harmonogram jest jednak bardzo napięty, Skyborg ma osiągnąć gotowość operacyjną do końca roku 2023.

Udział w przetargach już zapowiedziały Boeing, General Atomics, Kratos i Lockheed Martin. Na obecnym etapie najbardziej zaawansowaną współpracą z odpowiadającym za projekt Laboratorium Badawczym Sił Powietrznych (AFRL) może pochwalić się Kratos. Opracowany przez firmę dron XQ-58A Valkyrie przechodzi cykl prób w locie i ma wziąć udział w zbliżających się testach demonstratora zaawansowanego systemu zarządzania walką (ABMS).

Skyborg jest jednym z trzech awangardowych projektów realizowanych przez AFRL w ramach Air Force 2030 Science and Technology Strategy. Dwa pozostałe to budowa satelity nawigacyjnego nowej generacji NTS-3 i nowego łącza danych integrującego również systemy uzbrojenia nazwany Golden Horde (Złota Orda).

Zobacz też: Lockheed opracuje satelity wykrywające pociski balistyczne

(afresearchlab.com, airforcemag.com)

AFRL