Boeing ma nadzieję na wykonanie oblotu pierwszego egzemplarza latającej cysterny KC-46A jeszcze w tym roku. Będzie to kolejny kamień milowy w notującym spore opóźnienia programie.

Lot samolotu pozbawionego osprzętu do tankowania został zaplanowany na tydzień między świętami bożego narodzenia, a sylwestrem. Jeśli wszystko przebiegnie zgodnie z planem, następnym krokiem będzie oblot samolotu z zamontowanym już wyposażeniem wewnętrznym i zewnętrznym do przekazywania paliwa w locie. Miałby się on odbyć na wiosnę przyszłego roku.

Jeśli faktycznie uda się zrealizować oblot jeszcze w tym roku będzie to swego rodzaju prezent gwiazdkowy dla Boeinga, który boryka się z różnymi problemami i opóźnieniami w realizacji programu KC-46. Początkowo dziewiczy lot miał odbyć się już w czerwcu tego roku, a następnie został przesunięty na trzeci kwartał. Boeing bagatelizuje tę kwestię oświadczając, że jest to tylko część wewnętrznego harmonogramu budowy i nie ma bezpośredniego powiązania z kontraktem zawartym z USAF. Siły powietrzne to potwierdzają, stwierdzając, że ich interesuje jedynie wywiązanie się producenta z dostarczenia pierwszych osiemnastu samolotów do 2017 roku.

Generał porucznik Ellen Pawlikowski, która odpowiedzialna jest za zakupy w USAF, w zeszłym miesiącu wyraziła obawę co do tego czy Boeing będzie w stanie trzymać się harmonogramu w najbliższej przyszłości. – Im bardziej się w to zagłębiam, tym trudniej wyobrazić mi sobie dotrzymanie terminów. Jeśli pojawią się jakieś kolejne wyzwana bardzo ciężko będzie dotrzymać terminów, ponieważ margines czasu został już wykorzystany – powiedziała Pawlikowski.

Zbudowany na bazie Boeinga 767-200ER KC-46A ma zastąpić w USAF starzejące się KC-135 Stratotanker. Do 2027 roku ma zostać zakupionych 179 samolotów tego typu. Jest to jeden z trzech najważniejszych programów zbrojeniowych realizowanych obecnie przez USAF. Pozostałe to prace nad nowym myśliwcem – następcą F-22 – i bombowcem strategicznym.

(defensenews.com, fot. Yamaguchi Yoshiaki, via Wikimedia Commons, na licencji Creative Commons Attribution-Share Alike 2.0 Generic)