Na odbywającej się właśnie w Niżnym Tagile wystawie Russian Arms Expo 2013 zaprezentowano dwa nowe transportery opancerzone. Pierwszy jest owocem współpracy rosyjsko-francuskiej, drugi kolejnym członkiem rodziny BMD.

Powstały w wyniku współpracy Renault Trucks Defense i Uralwagonzawodu pojazd jest mariażem podwozia transportera opancerzonego VBCI 8×8 ze zmodyfikowaną wieżą lekkiego czołgu pływającego PT-76B. Armatę D56TS kalibru 76,2 milimetra zastąpiono działkiem automatycznym kalibru 57 milimetrów, zaopatrzonym w automat ładujący i nowoczesny system kierowania ogniem. Uzbrojeniem uzupełniającym jest sprzężony karabin maszynowy PKT 7,62 milimetra. Jest to pierwszy publiczny pokaz konstrukcji, nad którą prace rozpoczęto zaledwie cztery miesiące temu. Prezes Uralwagonzawodu, Oleg Sienko, stwierdził, że instalacja działka kalibru 57 milimetrów jest zapewne elementem szerszego trendu, którym jest wyposażanie bojowych wozów piechoty w coraz cięższe uzbrojenie – francusko-rosyjskie konsorcjum liczy, że dzięki temu uda się zdobyć liczne zamówienia. Renault odpowiada za silnik, układ przeniesienia napędu, system kierowania ogniem i koncepcję pojazdu. Uralwagonzawod liczy na umieszczenie całej produkcji w Rosji.

Z kolei przeznaczony dla wojsk powietrznodesantowych transporter BTR-MDM wykorzystuje podwozie BMD-4M. Nowy pojazd ma zastąpić BTR-MD w roli „pancernej ciężarówki” dla rosyjskich spadochroniarzy. BMD-3/4 w stosunku do standardowych BTR-MD/MDM charakteryzuje się podwyższonym kadłubem, zapewniającym większą przestrzeń ładunkową. BTR-MD był do tej pory widywany w wariantach transportera opancerzonego (przewozi wtedy do trzynastu żołnierzy), wozów dowodzenia i logistycznego oraz pancernego ambulansu. BTR-MDM otrzymał możliwość pływania, dzięki czemu Wołgogradzka Fabryka Traktorów liczy na zdobycie zainteresowania także marynarki wojennej.

(freerepublic.com, janes.com)