Zakończyła się produkcja myśliwców Su-27. Zakłady z Komsomolska nad Amurem dostarczyły rosyjskiemu ministerstwu obrony ostatnie egzemplarze w wersji Su-27SM3. Dyrektor zakładów Aleksandr Piekarsz powiedział, że produkcja tego wariantu pozwoliła na wyposażenie dwóch pułków lotnictwa. Ostatnie zamówienie opiewało na dziesięć sztuk, z których cztery dostarczono w 2017, a sześć – w 2018 roku.
Su-27SM3 to wariant przeznaczony wyłączne na rynek rosyjski. Powstał z chęci rządu, aby pomóc fabryce w Komsomolsku nad Amurem w czasie przechodzenia od produkcji klasycznych Su-27 do produkcji Su-35. SM3 powstał jako model przejściowy, łączący w sobie kadłub klasycznego Su-27 z nowoczesnym wyposażeniem pokładowym. Na początku dwudziestego pierwszego wieku fabryka dysponowała wieloma kadłubami Su-27, które zbudowano na zapas z myślą o zamówieniu z Chin na Su-27SK, jednak to zamówienie nigdy nie doszło do skutku i fabryka została z dużą liczbą niedokończonych samolotów.
Pierwszy lot Su-27SM3 odbył się w 2008 roku, a już w roku 2009 rosyjskie ministerstwo obrony zamówiło dwanaście egzemplarzy. Dostawy zostały zakończone w 2011 roku. Następnie podpisano umowę ramową dotyczącą modernizacji Su-27P/S do standardu Su-27SM3. W latach 2016–2020 planowano zmodernizować trzydzieści sześć myśliwców, ale skończyło się tylko na dziesięciu, które powróciły do służby w 2017 i 2018 roku. Wszystkie dwadzieścia dwa Su-27SM3 stacjonują w Krymsku w Kraju Krasnodarskim.
Pierwotnie Su-27 był klasycznym myśliwcem, jednak wariant SM3 jest samolotem wielozadaniowym i może przenosić uzbrojenie powietrze–ziemia, obejmujące między innymi pociski S-25ŁD, Ch-29T/Ł, Ch-31P, Ch-25MP, Ch-59M i bomby KAB-500. Uzbrojenie powietrze–powietrze zostało wzbogacone o pociski RWW-SD. W kabinie pilota instrumenty analogowe zastąpiono czterema wyświetlaczami cyfrowymi. Zastosowano także nowszą odmianę silników. AŁ-31F-М1 wytwarzają 132 kiloniutony ciągu, mają wyższą temperaturę spalania i cyfrowy układ sterowania.
Po zakończeniu produkcji Su-27SM3 kolejne samoloty będą powstawały tylko w wariantach Su-30, Su-34 i Su-35.
Zobacz też: Rosyjskie myśliwce w Azji – przegląd
(ainonline.com)