Jane’s 360 podaje, że wojska lotnicze Chile rozpoczęły zapowiedziany dwa miesiące temu proces wyboru nowego samolotu szkolenia podstawowego. Producent, który zwycięży w rywalizacji, otrzyma zamówienie na mniej więcej czterdzieści egzemplarzy.
Nowe maszyny zajmą miejsce samolotów ENAER T-35 Pillán, które wprowadzono do służby w roku 1985. Są to maszyny produkcji chilijskiej, wyprodukowane w liczbie 154 egzemplarzy. Większość z nich trafiła za granicę – do sił powietrznych Hiszpanii i państw Ameryki Łacińskiej. Obecnie w służbie jest 108 płatowców.
Co ciekawe, rząd Chile chce, aby ENAER odgrywał wiodącą rolę w procesie zastępowania Pillánów. Możliwe więc, że przedsiębiorstwo to samodzielnie opracuje nową maszynę będącą jedynie głęboką modernizacją poczciwego T-35. Dyrektor ENAER-a do spraw rozwoju Leopoldo Porras otwarcie mówi o projekcie nazwanym Pillán II.
Nowe samoloty mają rozpocząć służbę w roku 2024 lub 2025. Nie sprecyzowano jeszcze wymogów, które mają spełnić. Wiadomo tylko, że muszą być wyposażone w tak zwany szklany kokpit, aby ułatwić kursantom późniejszą przesiadkę na nowoczesne samoloty bojowe.
Zobacz też: Nowe samoloty grupy akrobacyjnej chilijskich sił powietrznych
(janes.com, defensa.com)