Z powodu wojny na wschodzie Ukrainy Rosja została zmuszona do zatrzymania produkcji samolotu transportowego An-140. W 2011 roku rosyjskie lotnictwo kupiło na Ukrainie siedem samolotów tego typu i było z nich na tyle zadowolone, że rok później podpisano kontrakt na dostawę ponad dwudziestu kolejnych maszyn, które miały być zbudowane w Rosji przy wykorzystaniu wielu komponentów sprowadzanych z Ukrainy.

An-140 został wprowadzony do produkcji w 2007 roku jako samolot cywilny i wojskowy mogący przewozić od trzydziestu dwóch do pięćdziesięciu dwóch pasażerów. Cywilna odmiana kosztuje około dziewięciu milionów dolarów, a wojskowa, ze wzmocnionym podwoziem, inną awioniką i możliwością przewożenia ładunków, około dwunastu milionów dolarów. Do tej pory rozbiły się cztery samoloty tego typu, ale dwa z nich zostały wyprodukowane na licencji w Iranie. Na razie kilka państw zamówiło łącznie około pięćdziesięciu An-ów-140.

Rosja zamówiła samoloty mając na celu poprawę stosunków politycznych i gospodarczych z Ukrainą. Jednak wojna zmieniła wszystko i wiele rosyjskich firm musiało wstrzymać produkcję z powodu braku dostaw komponentów pochodzących z Ukrainy.

(strategypage.com, fot. Doomych, via Wikimedia Commons)