Alenia Aermacchi proponuje lotnictwu Tajlandii samoloty szkolno-treningowe M-346 Master. Miałyby one zastąpić starzejącą się flotę maszyn L-39 Albatros, dla których Tajlandia szuka obecnie następców. Szczegółów oferty nie podano jednak do publicznej wiadomości.

Tajlandia posiada obecnie trzydzieści sześć L-39ZA/ART (służących pod lokalnym oznaczeniem B.KhF1). Większość maszyn wyprodukowano w pierwszej połowie lat dziewięćdziesiątych, otrzymały one awionikę Elbitu i są zdolne do przenoszenia pocisków AIM-9 Sidewinder. Część powstała jednakże jeszcze w latach osiemdziesiątych, te egzemplarze zbliżają się już do krańca resursu.

Tymczasem Praga ma nadzieję, że Tajlandia pozostanie przy czeskich konstrukcjach. Zakłady Aero Vodochody proponują na miejsce starych L-39 nowe L-39NG lub L-159 ALCA.

(janes.com; fot. Alenia Aermacchi)