Zakończyła się operacja podnoszenia z dna, zatopionej po kolizji z tankowcem, norweskiej fregaty KNM Helge Ingstad. Chociaż okręt wydaje się być w niezłym stanie, a w środku nie widać śladów korozji, to prawdopodobnie zostanie złomowany.

W operację podnoszenia fregaty było zaangażowanych 300 marynarzy i pracowników cywilnych oraz dwa dźwigi pływające. Operacja zajęła kilka dni całodobowej pracy i zakończyła się sukcesem 2 marca, gdy okręt został umieszczony na barce i przeholowany do Haakonsvern – głównej bazy norweskiej marynarki wojennej. Teraz trwa oczekiwanie na dostarczenie łat, które zostaną przyspawane w miejscach rozdarcia kadłuba. Szacuje się, że fregata powinna samodzielnie unosić się na wodzie za około pięć lub sześć tygodni.

Wydobycie fregaty kosztowało około 78 milionów dolarów. Dowódca norweskiej marynarki wojennej powiedział, że z jej pokładu udało się już odzyskać wiele wartościowych komponentów i łączna liczba części przewidzianych do odzyskania może sięgnąć nawet 2500 elementów. Torpedy Stingray zostały usunięte z pokładu okrętu, gdy ten był zatopiony, a następnie zostały zdetonowane na poligonie. Usunięto również pociski NSM, natomiast pozostałe uzbrojenie i amunicja przez cały czas znajdowały się na okręcie i będą wydobywane dopiero teraz.

Norweska marynarka wojenna przeprowadzi teraz szczegółową analizę stanu jednostki i na tej podstawie zostanie podjęta decyzja o jej przyszłości. Chociaż niektóre pomieszczenia były szczelnie zamknięte i woda się do nich nie dostała, to jednak większość wyposażenia, w tym uzbrojenie, silniki, elektronika i wiele innych kluczowych komponentów przez prawie cztery miesiące było wystawionych na korozyjne działania słonej wody morskiej. Dlatego przywrócenie okrętu do służby w pierwotnej postaci jest mało prawdopodobne.

Okręt zostanie prawdopodobnie przeznaczony na złom. Jego innym potencjalnym zastosowaniem jest wykorzystanie w charakterze jednostki szkolnej na stałe przycumowanej do nabrzeża.

Zobacz też: Wypadek z pociskiem SM-2 na fregacie Sachsen

(popularmechanics.com)

forsvaret.no