W 113. Bazie Lotniczej Saint-Dizier-Robinson na północy Francji doszło wczoraj do nietypowego wypadku myśliwca wielozadaniowego Dassault Rafale B. Podczas startu samoczynnie uruchomił się – niestety zajęty – tylny fotel wyrzucany. Pechowy pasażer ocalał, ale został ciężko ranny.

Jak podaje Le Parisien, na tylnym fotelu siedział sześćdziesięcioczteroletni cywil. Nie jest pewne, w jakim charakterze odbywał lot. Francuskie wojska lotnicze podały, że – tu cytat – réalisait un vol d’information, czyli odbywał lot zapoznawczy. Pojawiły się spekulacje, że był to polityk, któremu dowództwo bazy zaproponowało przejażdżkę. W chwili lądowania doznał on rozległych obrażeń, w tym kręgosłupa. Czym prędzej przewieziono go do szpitala. Obecnie jego stan jest stabilny.

Pilot z kolei został niegroźnie okaleczony roztrzaskanym szkłem kopułki osłony kabiny. Zdołał jednak wrócić na lotnisko bez dalszych problemów.

Na razie nie ma żadnych informacji w sprawie przyczyn wypadku. Wiadomo tylko tyle, że jest on jedyny w swoim rodzaju – dotąd nie doszło nigdy do przypadkowego katapultowania w myśliwcu tego typu. Nie można jednak wykluczyć usterki mechanicznej.

Możliwe, że pasażer sam przypadkowo uruchomił mechanizm katapultowania, ale jest to mało prawdopodobne z dwóch powodów. Po pierwsze: fotele wyrzucane MKF16F w dwumiejscowym Rafale’u wyposażone są w sekwencer, który powinien wystrzelić obu lotników, nawet jeśli tylko jeden pociągnął za uchwyt (chyba że pilot ręcznie wyłączył sekwencer). Po drugie: uruchomienie fotela MKF16F w sposób standardowy wymaga pociągnięcia właśnie za ów uchwyt – umieszczony między nogami lotnika – z siłą konieczną do podniesienia masy osiemnastu kilogramów.

Teoretycznie możliwy jest jeszcze jeden scenariusz. Pasażer mógł uruchomić fotel z premedytacją, w błędnym przekonaniu, że za chwilę nastąpi katastrofa.

MKF16F to fotel klasy zero-zero, ale pechowy pasażer najprawdopodobniej nie był przeszkolony na okoliczność katapultowania i lądowania ze spadochronem.

Zobacz też: Mirage 2000 zrzucił bombę ćwiczebną na francuską fabrykę

(leparisien.fr, aviation-safety.net)

US Air Force / 1st Lt. Christopher Mesnard