Minister obrony Singapuru Ng Eng Hen ujawnił kilka szczegółów na temat trwającej właśnie analizy i potencjalnej restrukturyzacji podejścia do kwestii bezpieczeństwa morskiego. Wyzwania, którym musi sprostać Singapur, wynikają przede wszystkim z położenia portu (tuż obok głównych szlaków morskich) i jego rozmiarów (drugi na świecie pod względem liczby przeładowywanych kontenerów). Ponadto nieduża odległość od międzynarodowych granic morskich stanowi dodatkowe utrudnienie dla polityki bezpieczeństwa.

Wobec takiej sytuacji Singapur zmuszony jest do natychmiastowego reagowania na wiele wyzwań morskich, takich jak terroryzm, przemyt, piractwo czy nielegalna imigracja. Do takich działań najczęściej angażowana jest marynarka wojenna (która właśnie zakończyła przyjmowanie do służby serii ośmiu patrolowców typu Independence), straż wybrzeża, a także Centrum Kryzysowe Singapuru.

W 2009 roku powołano Grupę Zadaniową do spraw Bezpieczeństwa Morskiego (MSTF) w strukturach marynarki wojennej. Jej głównym zadaniem są codzienne patrole na wodach okalających wyspę Singapur, a także w Cieśninie Singapurskiej.

Ng zapowiedział, że zmiany w MSTF wynikają z nowych zagrożeń morskich, a środki przeznaczone na jej restrukturyzację mają wpłynąć efektywniejszą ochronę wód Singapuru. Zakłada się, że w ciągu najbliższych miesięcy dobiegną końca planowane modernizacje MSTF.

Minister obrony podkreślił również istotną rolę dialogu międzynarodowego w zakresie bezpieczeństwa morskiego w regionie. Jako że do wielu incydentów dochodzi poza wodami terytorialnymi Singapuru, należy wzmocnić koordynację i współpracę z krajami sąsiadującymi, takimi jak Malezja czy Indonezja. Duży nacisk położył na wspólne ćwiczenia i patrole na cieśninie Malakka.

Zobacz też: Indonezja próbuje ograniczyć wpływy Chin na wyspach Natuna

(thediplomat.com)

Basile Morin, Creative Commons Attribution-Share Alike 4.0 International