Program śmigłowca Sikorsky CH-53K King Stallion zanotował kolejne duże – aż ośmiomiesięczne – opóźnienie. Planowane rozpoczęcie produkcji małoseryjnej przesunięto na luty 2017 roku, a ukończenie testów operacyjnych – na czerwiec 2019 roku. Przyczyną takiej decyzji są zauważone w ubiegłym roku usterki przekładni i opóźnienia w dostawie części od podwykonawców.

Jest to dalszy ciąg kłopotów od dawna trapiących program CH-53K. Śmigłowiec po raz pierwszy wzniósł się w powietrze 27 października ubiegłego roku, niemal trzy lata później niż pierwotnie zakładano. Problemy, które doprowadziły do tego opóźnienia, usunięto, przeprojektowując niektóre komponenty. Ta zmiana z kolei spowodowała opóźnienia w produkcji części.

Koszt całego programu przekroczył początkowy kosztorys o 44%: wzrósł z 4,7 miliarda do 6,3 miliarda od roku 2005. Pomimo opóźnień US Marine Corps zamierza mieć pierwszą eskadrę CH-53K w gotowości bojowej w lipcu 2019 roku.

(flightglobal.com; fot. materiały prasowe Sikorsky Aircraft Corporation)

Sikorsky Aircraft Corporation