Samolot Lockheed MC-130P Combat Shadow (o numerze bocznym 0212), który odegrał kluczową rolę podczas operacji „Kingpin” w Wietnamie, trafi do Castle Air Museum w Atwater w Kalifornii. W związku z przyjęciem samolotu do placówki odbędzie się specjalna ceremonia zaplanowana na 26 października.

Maszyna ma za sobą ponad pięćdziesiąt lat służby w amerykańskich siłach powietrznych i lotnictwie gwardii narodowej. Obecnie znajduje się na stanie 129. Skrzydła Ratowniczego Lotniczej Gwardii Narodowej stanu Kalifornia. Jednostka stacjonuje na lotnisku federalnym Moffett w Mountain View.

W nocy 20 listopada 1970 roku widniejący na powyższym zdjęciu MC-130P numer 0212 brał udział w nalocie na obiekt w Sơn Tây w Wietnamie Północnym – obóz jeniecki dla siedemdziesięciu amerykańskich żołnierzy. W akcji udział brały ciężkie śmigłowce HH-53C Super Jolly Green Giant i samoloty uderzeniowe A-1 Skyraider. Maszyny operowały w jednej z najlepiej chronionych przestrzeni powietrznych w ówczesnym świecie. Obóz leżał nieco ponad dwadzieścia kilometrów od Hanoi.

Na ziemi znalazło się pięćdziesięciu sześciu żołnierzy, którzy przekonali się, że misja okazała się bezcelowa, gdyż obiekt był już pusty po przeniesieniu więźniów do innych, mniejszych obozów. Mimo to część ekspertów uważa tę misję za modelową. Żaden żołnierz nie zginął, zaś tylko dwóch odniosło mniejsze rany. Operację „Kingpin” uznano później za „taktyczny” sukces i wzorowano na niej operację „Eagle Claw”, której celem było odbicie zakładników z ambasady amerykańskiej w Teheranie w kwietniu 1980 roku.

MC-130P wcześniej nosił oznaczenie HC-130N/P, które zmieniono w 1996 roku, gdyż było nieco mylące, odnosiło się bowiem do maszyn wykonujących zadania ratunkowe. Na pokładzie zainstalowano systemy nawigacyjne i łączności, które pozwoliły na realizowanie zadań w nocy na małej wysokości. Zastosowano także w pełni zintegrowany system GPS/INS oraz dostosowano oświetlenie zewnętrzne i wewnętrzne do gogli noktowizyjnych. Samolot zaprojektowany został do wykonywania zadań specjalnych na tyłach wroga oraz przerzutu i zaopatrzenia oddziałów specjalnych.

Castle Air Museum zajmuje powierzchnię dwudziestu pięciu hektarów na terenie dawnej bazy lotniczej Castle. Od czasu otwarcia w 1981 roku zgromadzono tam ponad siedemdziesiąt samolotów wojskowych. Są to głównie odrestaurowane maszyny z okresu drugiej wojny światowej. Placówkę uznaje się za największe muzeum lotnictwa między południową Kalifornią a stanem Waszyngton.

Zobacz też: Okręt podwodny z II wojny światowej znowu na wodzie

(gvwire.com)

U.S. California Air National Guard Photo by Senior Airman John D. Pharr III