Stocznia Cochin Shipyard Limited poinformowała o zdobyciu kontraktu na budowę ośmiu korwet zwalczania okrętów podwodnych. Informację o podobnym zamówieniu podała także stocznia Garden Reach Shipbuilders & Engineers Limited (GRSE).

O zamówieniu ośmiu korwet przeznaczonych do zwalczania okrętów podwodnych na wodach przybrzeżnych mówiono od początku tego roku. Za faworyta uchodziła wówczas Cochin Shipyard Ltd, aczkolwiek zakładano, że projekt będzie bazował na korwetach typu Kamorata, opracowanych przez GRSE.

Sprawa okazała się bardziej złożona i dotyczy mało nagłaśnianego projektu Anti Submarine Warfare Shallow Water Craft (ASWSWC). Budowę szesnastu małych okrętów ZOP indyjskie ministerstwo obrony zatwierdziło już w grudniu 2013 roku. Od tamtej pory trwały prace projektowe i przetargi. Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami kontrakty z obiema stoczniami mają wartość po około 880 milionów dolarów i zakładają dostarczenie pierwszych jednostek w ciągu 42 miesięcy, a pozostałych – do roku 2026.

Zwycięski projekt to nieduży okręt o długości 70 metrów i wyporności rzędu 700–750 ton. Zakładana prędkość maksymalna to 25 węzłów. Brak informacji o planowanym układzie maszynowni, uzbrojeniu i wyposażeniu elektronicznym.

Oficjalne informacje mówią, że ASWSWC mają być zdolne do wykrywania i zwalczania okrętów podwodnych na wodach przybrzeżnych, także we współdziałaniu ze śmigłowcami. Drugoplanowe zadania obejmują misje poszukiwawczo-ratunkowe w strefie przybrzeżnej. Mówi się także o ograniczonych zdolnościach przeciwlotniczych i stawianiu min morskich.

Zobacz też: Indie anulowały kontrakt na niszczyciele min

(indiatimes.com, navyrecognition.com)

Cochin Shipyard Ltd