W sobotę 22 lipca w bazie US Navy w Norfolku podniesiono banderę na lotniskowcu USS Gerald R. Ford (CVN 78). Tym samym po latach opóźnień okręt wreszcie oficjalnie wszedł do służby.

W ceremonii uczestniczyli prezydent Donald Trump i matka chrzestna okrętu, córka prezydenta Geralda Forda, Susan Ford Bales. Lotniskowiec zakończył niedawno cykl prób morskich i został uznany za gotowy do służby.

Gerald R. Ford to pierwszy typ amerykańskiego lotniskowca zaprojektowany po czterdziestoletniej przerwie. W projekcie zastosowano tyle nowatorskich rozwiązań, jak na przykład katapulty elektromagnetyczne EMALS, radar dwupasmowy czy zintegrowany system dowodzenia, że rozwiązywanie „chorób wieku dziecięcego” zdawało się przekraczać możliwości konstruktorów. Wywołało to stale rosnącą falę wątpliwości i krytyki.

Kolejnymi wątpliwościami wobec sensu całego przedsięwzięcia są rosnące koszty. Obecnie US Navy planuje przeznaczyć tylko na rozwój konstrukcji 43 miliardy dolarów. Piętrzące się problemy doprowadziły do pojawienie się pomysłów anulowania całego programu i budowy kolejnych jednostek typu Nimitz, a także budowy lekkich lotniskowców.

W budowie znajduje się drugi lotniskowiec typu FordUSS John F. Kennedy. Jednostka ma wejść do służby w roku 2020. Prace nad trzecim okrętem, USS Enterprise, mają ruszyć w przyszłym roku.

Zobacz też: Trump: US Navy potrzebuje dwunastu lotniskowców

(navy.mil, navylive.dodlive.mil)

U.S. Navy/ Chief Mass Communication Specialist Christopher Delano