Według dziennika La Tribune podczas zbliżającego się spotkania Ministerialnego Komitetu Inwestycyjnego szefowa francuskiego resortu sił zbrojnych, Florence Parly, ogłosi decyzję o uzbrojeniu transporterów opancerzonych VBMR Griffon (Véhicule Blindé Multi-Rôles) w moździerze 2R2M kalibru 120 milimetrów. Tym samym powstanie kolejna wersja nowego kołowego transportera: moździerz samobieżny, noszący oznaczenie MEPAC (mortier embarqué pour l’appui au contact).

Załogę pojazdu tworzyć będą kierowca, dowódca, działonowy i ładowniczy. Wraz z moździerzem zostanie zamontowany półautomatyczny system ładowania w przedziale desantowym, którego dach na czas transportu będzie zasuwany. Rozwiązanie będzie przypominać to, które zastosowano w kołowych transporterach opancerzonych VAB.

Deklarowana szybkostrzelność systemu MEPAC to dziesięć strzałów na minutę. Ponadto zwiększy się celność prowadzonego ognia, gdyż moździerz otrzyma hamulec odrzutu. Rozwinięcie bojowe ma zająć jedynie kilka sekund, niewiele czasu potrzebne będzie też na zwinięcie pozycji i szybką zmianę stanowiska ogniowego. Przełożyć ma się to na mniejszą wrażliwość na ogień kontrbateryjny.

Moździerz 2RM2 wyprodukowany został przez koncern Thales Defence, który wraz do początku 2019 roku dostarczył już 100 egzemplarzy tej broni. Moździerz tego typu ma donośność dziewięć kilometrów przy użyciu standardowych pocisków, zaś w przypadku prowadzenia ognia za pomocą amunicji z dodatkowym napędem rakietowym – czternaście kilometrów.

Używany jest w wersji holowanej i samobieżnej przez francuskie wojska lądowe. Obecnie osadzony jest na kołowych transporterach opancerzonych VAB (na zdjęciu). Montaż moździerza 2RM2 na Griffonach pozwoli na systematyczne wycofywanie VAB-ów ze służby liniowej, a nowe pojazdy przejmą zadania wsparcia ogniowego. 2RM2 zdobył również użytkowników w Arabii Saudyjskiej, Malezji, Omanie i Włoszech.

Zobacz też: Siódmy francuski FREMM zwodowany

(armyrecognition.com, latribune.fr)

Armée de terre