Brazylijska marynarka wojenna podjęła decyzję o rozpoczęciu procesu modernizacji lotniskowca São Paulo (A12). Prace zaplanowano na cztery lata, mają się rozpocząć w czerwcu przyszłego roku. Po ich zakończeniu okręt ma pozostać w służbie do roku 2039. Jednym z najważniejszych punktów jest umożliwienie lotniskowcowi przyjmowania samolotów o masie powyżej dwudziestu ton (poprzez modernizację wind i katapult), najpewniej w oczekiwaniu na pokładową wersję Gripena.

To jednak nie koniec prac. Zmodernizowany ma być także układ napędowy, a do tego na lotniskowcu pojawi się nowe uzbrojenie obrony bezpośredniej i nowy system zarządzania walką. Poprawią się również warunki bytowe załogi.

São Paulo to zbudowany we Francji lotniskowiec, który od 1963 do 2000 roku służył pod banderą Marine nationale jako Foch (R99). Ma długość 265 metrów i wyporność pełną około 33 tysięcy ton. Standardowo zabiera grupę lotniczą złożoną z około dwudziestu pięciu statków powietrznych: od dziesięciu do szesnastu samolotów (wyłącznie A-4 Skyhawk) i kilkunastu śmigłowców.

(defensa.com; fot. Rob Schleiffert, Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 2.0)

Rob Schleiffert na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 2.0