Według dziennika Estado brazylijska marynarka wojenna zrezygnowała z planów modernizacji swojego jedynego lotniskowca São Paulo (A12). Jest to tym bardziej interesujące, że Brazylijczycy zamierzają okręt wycofać z czynnej służby. Obecnie jego dalszy los nie jest znany, ale prawdopodobnie trafi na złom. Po rezygnacji z Pancyrów-S1 to już druga w krótkim czasie bardzo ważna decyzja Brasílí.

São Paulo od końca 2015 roku przebywał w stoczni marynarki wojennej Arsenal de Marinha do Rio de Janeiro, gdzie przechodził inspekcję kadłuba i oczekiwał na zapowiadaną od dawna modernizację. W jej toku stoczniowcy mieli zająć się wymianą układu napędowego, unowocześnieniem wind i katapult. Poza tym miano zmodernizować systemy bojowe, w tym obrony bezpośredniej i system zarządzania walką (zobacz: Brazylia modernizuje lotniskowiec São Paulo). Problemów z tymi podzespołami nie udało się rozwiązać od dłuższego czasu, co przekładało się na gotowość bojową okrętu, który od 2012 roku rzadko wychodził w morze.

Według dziennikarzy Estado koszty remontu i unowocześnienia przedstawione przez przedsiębiorstwo stoczniowe DCNS dowództwo marynarki wojennej uznało za zbyt wygórowane. Szacuje się, że miały one przekroczyć kwotę miliarda reali brazylijskich (1,33 miliarda złotych).

Niespełna trzy lata temu ministerstwo obrony Brazylii zdecydowało, że budowa nowego lotniskowca będzie zbyt kosztowna. Wówczas modernizacja São Paulo miała być rozwiązaniem optymalnym. Według bieżących informacji szczupłość środków finansowych przekreśliła i te plany. Poza tym opłacalność modernizacji podały w wątpliwość pęknięcia kadłuba okrętu.

Wycofanie brazylijskiego lotniskowca ze służby ma rozpocząć się bez zbędnej zwłoki. Koniec trzyetapowego przedsięwzięcia zaplanowano na rok 2020. Pierwszym zadaniem będzie znalezienie miejsca dla samolotów A-4 Skyhawk (oznaczonych tam AF-1), tworzących grupę lotniczą okrętu. Prawdopodobnie trafią do bazy wojskowej São Pedro da Aldeia w stanie Rio de Janeiro.

Lotniskowiec São Paulo zwodowano w 1960 roku jako drugi okręt typu Clemenceau. Służył prawie czterdzieści lat pod banderą francuską. Do południowoamerykańskiego państwa trafił z Francji w 2000 roku. Pozostaje w służbie Marinha do Brasil od ponad szesnastu lat.

(navyrecognition.com)

Rob Schleiffert na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 2.0