Inspektorzy niemieckiej Federalnej Izby Obrachunkowej zasygnalizowali, że w najbliższej przyszłości mogą pojawić się znaczne problemy z gotowością do służby bojowych wozów piechoty Marder i Puma. Pełne wyposażenie tych młodszych pojazdów potrwa znacznie dłużej, niż wcześniej zakładano. To kolejny z serii ostatnich problemów Bundeswehry.

Ostrzeżenia są zawarte w ostatnim raporcie dla niemieckiego parlamentu. Dokument ten jest częścią serii krótkich opracowań mających na celu wsparcie trwających w Bundestagu debat na budżetem.

Niemieckie wojska lądowe powinny być przygotowane do wykorzystywania Marderów po 2024 roku. W tym celu należy zadbać o dostępność części zamiennych, których brak był w ostatnim czasie zmorą Bundeswehry i negatywnie wpływał na jej gotowość operacyjną. W marcu poinformowano, że trzydzieści pięć Marderów 1A5 otrzymało system umożliwiający integrację z przeciwpancernymi pociskami kierowanymi Spike-LR. Ich lokalna odmiana nazywana jest MELLS (Mehrrollenfähiges Leichtes Lenkflugkörper-System). Planowana jest również integracja MELLS z Marderami w wersjach 1A3 i A5A1.

Wprowadzenie wszystkich wymaganych zmian w Pumach, wykonywanych przez konsorcjum Rheinmetall i Krauss-Maffei Wegmanna, potrwa do 2029 roku. Modernizacja ma na celu ogólne zwiększenie potencjału pojazdu. Innowacją ma być niezależny od systemu wieżowego zdalnie sterowany system wyrzutni granatów kalibru 40 milimetrów. Zlokalizowany będzie w tylnej części pojazdu i sterowany z jego wnętrza. Zadaniem tego uzbrojenia będzie zwiększenie potencjału atakowania różnych celów w małej odległości od pojazdu.

Kilka dni temu poinformowano o opuszczeniu przez dwusetny egzemplarz hali montażowej zakładów w Unterlüß w Dolnej Saksonii. Pojazd trafi do ośrodka Bundeswehry w Munster, gdzie otrzyma wyposażenie pokładowe i przejdzie testy w terenie.

Analitycy podają, że wskaźnik gotowości operacyjnej pojazdów Puma wynosił 48% w 2016 roku i 43% w 2017 roku. Miało to wynikać z nisko ustawionej przez niemieckie ministerstwo obrony poprzeczki i akceptowania pojazdów nie do końca gotowych do służby, ale wystarczających do celów szkoleniowych. Ponadto żołnierze niemieckich wojsk lądowych zgłaszali problemy z uzbrojeniem podczas szkoleń. Źródło tych problemów pozostaje nadal niewyjaśnione.

Nadal istnieją duże niedociągnięcia, w tym dotyczące świadomości sytuacyjnej załogi i kamuflażu, który ograniczyłby sygnaturę radarową pojazdu. W przeszłości Pumę trapiły problemy z hamowaniem.

Zobacz też: Leopardy 2A6MA2 dla batalionu holendersko-niemieckiego

(businessinsider.com, defensenews.com)

materiały prasowe Rheinmetall Defence