L-39 Albatros, jeden z najstarszych i najpopularniejszych z obecnie używanych samolotów szkoleniowych doczekał się nowej odsłony. Producent samolotu, firma Aero Vodochody zaprezentował Albatrosa nowej generacji i odpowiednio do tego nazwał go L-39NG.
Będzie on oferowany z całkowicie cyfrowym systemem sterowania silnikiem, a i sama jednostka napędowa AI-25 zostanie zastąpiona przez silnik Williams International FJ44-4M. Ponadto w kabinie zamontowano „szklany kokpit”, zastosowano nową jednoczęściową owiewkę, nowe fotele katapultowane oraz przekonstruowano skrzydła z integralnymi zbiornikami paliwa. Pod samolotem znajduje się pięć zaczepów na podwieszenia: po dwa po skrzydłami i jeden centralny pod kadłubem.
Zmodernizowany L-39NG będzie mógł latać przynajmniej przez kolejnych piętnaście tysięcy godzin. Producent ma nadzieję na realizację pierwszych dostaw w 2017 roku. Około 450 Albatrosów ciągle pozostaje w służbie ponad trzydziestu krajów i to właśnie im w pierwszej kolejności zostanie zaproponowana nowa maszyna.
Pierwszy oblot L-39 miał miejsce w 1968 roku i do początku lat dziewięćdziesiątych wyprodukowano około 2800 egzemplarzy tego samolotu.
(Flight Daily News, fot. Maciej Hypś, konflikty.pl)