Włoskie ministerstwo obrony podało 5 lutego oficjalną informację na temat podpisanego w sierpniu zeszłego roku kontraktu na modernizację trzech czołgów podstawowych C1 Ariete. Będą one odgrywać rolę prototypów dla nowej odmiany tych czołgów, opracowanej w ramach tak zwanego Mid-Life Upgrade (MLU). Zakres zmian w zamówionych prototypach będzie rozległy.
Za najbardziej priorytetowe aspekty uznano poprawienie mobilności i unifikację z innych włoskimi wozami bojowymi. Dlatego też Ariete otrzyma w ramach Mid-Life Upgrade nowy powerpack składający się z przekładni Renka HSWL 295 (obecnej już w czołgach podstawowych K2 i Altay), która jest połączona z nowym układem hamulcowym i zaprojektowanym jeszcze półtorej dekady temu specjalnie na potrzeby tej modernizacji 12-cylindrowym silnikiem wysokoprężnym Iveco VECTOR 12 o mocy 1500 koni mechanicznych (wykorzystującym wspólne podzespoły z silnikiem VECTOR 8 obecnym w kołowych niszczycielach czołgów B2 Centauro). Zastąpi to obecny układ napędowy, w którego skład wchodzi zaprojektowany jeszcze w latach 80. silnik FIAT-Iveco MTCA 12V o mocy 1270 koni mechanicznych sprzężony z przekładnią niemieckiej firmy ZF Friedrichshafen.
Dodatkowo zmodernizowany czołg otrzyma nowe zawieszenie na drążkach skrętnych wraz z nowymi przekładniami bocznymi i nowymi, szerszymi gąsienicami. Ponadto obecny w czołgach system kierowania ogniem TURMS zostanie zmodernizowany do najnowszej wersji obecnej u kołowych pobratymców, z których otrzyma nowy kalkulator balistyczny, moduł optoelektroniczny celowniczego LOTHAR i panoramiczny przyrząd obserwacyjny dowódcy ATTILA-D.
Ariete tank MLU:
– contract to develop prototype signed in August
– 3 prototypes to be delivered until 2021
– more powerful engine & improved suspension
– electric turret drives
– optics & FCS from Centauro II
– new radios
– new ballistic & fire & NBC protection systems pic.twitter.com/xevA2zMRoU— bttr (@bttr01438851) December 31, 2019
Innym, niewspomnianym w komunikacie, aspektem, który ma zostać poprawiony, jest bezpieczeństwo załogi w pojeździe. Czołgi otrzymają łatwo demontowane moduły osłony pasywnej z przodu pojazdu i pancerz reaktywny ROMOR, który pojawi się na bokach wozów bojowych, oraz zostaną wyposażone w nowy system przeciwpożarowy ulokowany zarówno w wieży, jak i w kadłubie „Baranów”.
Proces modernizacji zostanie przeprowadzony w zakładach wchodzących w skład Konsorcjum Iveco-Oto Melara (CIO), które są ulokowane w Spezii (zakłady Leonardo) i w Bolzano (zakłady Iveco). Zmodernizowane już czołgi mają trafić na testy do włoskich pododdziałów pancernych w przyszłym roku.
Zobacz też: Powstaje nowy system samoobrony Typhoona – Praetorian Evolution
(esercito.difesa.it)