Na twitterowym koncie StrataNL, portalu zajmującego się analizą między innymi holenderskiego sektora obronnego, pojawiła się informacja, że holenderskie królewskie wojska lądowe i tamtejsza piechota morska staną się użytkownikami łącznie 1275 pojazdów wielozadaniowych Iveco LMV 2. Wozy dostarczane będą w pięciu wersjach w latach 2022–2027.
Na razie jest to jedynie zapowiedź podpisania umowy ze spółką Iveco Defence Vehicles. Nie ujawniono nawet szacowanej wartości przyszłego kontraktu. Holandia może zostać pierwszym zagranicznym użytkownikiem tego unowocześnionego pojazdu, który obecnie służy jedynie we włoskich wojskach lądowych (od grudnia 2018 roku) i nosi oznaczenie LMV Lince 2 NEC. Starszy typ jest na wyposażeniu sił zbrojnych siedemnastu państw.
Koninklijke Landmacht i Korps Mariniers otrzymają pojazdy w pięciu wersjach. Dwie z nich będą w wersji bojowej – w wariantach hard-top i soft-top – pozostałe zaś w wersjach: transportowej, ewakuacji medycznej i dla żandarmerii wojskowej. Wersje bojowe prawdopodobnie będą wyposażone w zdalnie sterowane moduły uzbrojenia z karabinami maszynowymi kalibru 7,62 lub 12,7 milimetra albo granatnikami automatycznymi.
W wojskach lądowych nowe pojazdy opancerzone częściowo zastąpią nieopancerzone wielozadaniowe samochody terenowe Mercedes-Benz 290GD Wolf, których jest około pięciu tysięcy. W pododdziałach Korps Mariniers wyprą Land Rovery Defendery, zaś w żandarmerii wojskowej – gąsienicowe transportery piechoty YPR-765, modyfikację M113A1.
Wielozadaniowy pojazd opancerzony LMV drugiej generacji po raz pierwszy zaprezentowano podczas paryskich targów przemysłu obronnego Eurosatory w czerwcu 2016 roku. LMV 2 ma 4,68 metra długości, 2,05 metra szerokości i 2,17 metra wysokości. Dopuszczalna masa całkowita to 8,1 tony, zaś maksymalna ładowność – 1,5 tony.
Pojazd jest napędzany silnikiem wysokoprężnym o mocy 220 koni mechanicznych, sprzężonym z automatyczną skrzynią biegów. Ma ulepszony układ napędowy i zmieniony system filtracji powietrza. Może poruszać się z prędkością maksymalną 110 kilometrów na godzinę, a na jednym baku paliwa przejedzie około 600 kilometrów. Załogę tworzy pięciu żołnierzy.
Zobacz też: Holenderskie AH-64D uziemione
(armyrecognition.com)