Dziś w Chinach odbył się dziewiczy lot JF-17B – dwumiejscowej, szkolno-bojowej wersji chińsko-pakistańskiego taniego myśliwca. Nie ujawniono żadnych szczegółowych informacji na temat przebiegu lotu, wiadomo jednak, że przebiegł bez większych problemów.
Oblot JF-17B zapowiadano już ponad rok temu. Według ówczesnych planów dzisiaj – na przełomie kwietnia i maja – samoloty te miały już pełnić służbę liniową. Obecnie trwa podobno montaż kolejnych trzech egzemplarzy.
Wersja jedno- i dwumiejscowa mają być prawie identyczne pod względem możliwości bojowych. JF-17B ma wręcz przewyższać jednomiejscowego brata, gdyż jako pierwszy otrzymał radar AESA (na którego potrzeby powiększono część nosową). Nie zmieni się też zapas paliwa, gdyż w celu pomieszczenia drugiego stanowiska pilota powiększono centralną część kadłuba (zauważalny garb i większe napływy skrzydeł), co jednak będzie na pewno mieć wpływ na zwrotność i osiągi. Poza tym nieznacznie przebudowano statecznik pionowy, co ma mieć związek z użyciem zmodyfikowanego systemu fly-by-wire.
Wszystkie te zmiany mają być wprowadzone także w najnowszej odmianie wersji bojowej – JF-17 Block III (planowane jest zamówienie pięćdziesięciu sztuk). Pojawiają się także głosy o zaadaptowaniu JF-17B do roli wyspecjalizowanej maszyny uderzeniowej czy nawet walki radioelektronicznej.
JF-17B pic.twitter.com/I7v5gcWggP
— dafeng cao (@xinfengcao) 27 kwietnia 2017
JF-17B service and support personnel pic.twitter.com/GHtivKgBZL
— dafeng cao (@xinfengcao) 27 kwietnia 2017
(quwa.org)