11 stycznia w szkockiej bazie lotniczej RAF Lossiemouth wylądował morski samolot patrolowy P-8A Poseidon MRA.1 noszący numer boczny ZP809. Tym samym brytyjskie siły powietrzne zakończyły – z minimalnym opóźnieniem – odbiór wszystkich dziewięciu zamówionych maszyn tego typu. Oblatany we wrześniu ubiegłego roku ZP809 przyleciał do Szkocji wprost z Seattle. Lot na dystansie ponad 3800 mil morskich zajął osiem godzin i czterdzieści sześć minut.

Pierwszy Poseidon MRA.1 (Maritime, Reconnaissance, Attack – morski samolot rozpoznawczy i uderzeniowy) trafił do Wielkiej Brytanii 4 lutego 2020 roku. Maszyna oznaczona numerem bocznym ZP801 i o nazwie własnej Pride of Moray przyleciała z Naval Air Station Jacksonville na Florydzie. Lotniskiem docelowym była jednak baza RAF Kinloss, leżąca dwadzieścia kilometrów na wschód od RAF Lossiemouth, która była akurat w trakcie przebudowy i modernizacji. Prace obejmowały między innymi budowę nowego hangaru za 100 milionów funtów, zdolnego pomieścić trzy Poseidony.



ZP801 przyporządkowano do reaktywowanej 1 kwietnia 2018 roku 120. Eskadry RAF-u. Drugą jednostką wyposażoną w Poseidony jest 201. Eskadra. Kolejne egzemplarze otrzymały numery i nazwy: ZP802 City of Elgin, ZP803 Terence Bulloch DSO DFC na cześć pilota Coastal Command, który zatopił najwięcej niemieckich U-Bootów (trzy: U-597, U-611 i U-514, z czego pierwsze dwa jako pilot 120. Eskadry), ZP804 Spirit of Reykjavik, ZP805 Fulmar, ZP806 Guernsey’s Reply oraz ZP807 William Barker VC na cześć kanadyjskiego asa myśliwskiego i pilota 201. Eskadry z czasów pierwszej wojny światowej. Nie ujawniono jeszcze, jakie imiona wybrano dla ZP808 i ZP809, ale decyzja prawdopodobnie już zapadła.

Wraz z odebraniem pierwszego Poseidona Brytyjczycy zaczęli przywracać zdolność do wykonywania patroli morskich. Wstępną gotowość operacyjną ogłoszono już w kwietniu 2020 roku. Pełną gotowość operacyjną Poseidony mają uzyskać w roku 2024. Notabene obecnie jedynym uzbrojeniem brytyjskich P-8A jest obecnie torpeda Mk.54. Nie wiadomo, kiedy można się spodziewać integracji kolejnych typów uzbrojenia, jak pociski przeciwokrętowe Harpoon.

Flota Poseidonów będzie wypełniać dwa główne zadania. Pierwsze to, rzecz jasna, ofensywne przeciwdziałanie rosyjskiej flocie podwodnej, która po latach kryzysu odbudowuje swoje siły i wprowadza do służby coraz to nowe jednostki. Wspólnie z innymi użytkownikami P-8A – Stanami Zjednoczonymi i Norwegią – Brytyjczycy będą się starali zapobiegać powstaniu jakiejkolwiek luki w systemie wykrywania i zwalczania okrętów podwodnych na północnym Atlantyku.



Standardowo Poseidon ma 6-osobową obsadę przedziału bojowego: dwóch oficerów systemów uzbrojenia i czterech operatorów.
(SAC Aeris Finney / UK Ministry of Defence 2020)

Drugim kluczowym zadaniem Poseidonów MRA.1 będzie osłona należących do Royal Navy podwodnych nosicieli pocisków balistycznych typu Vanguard i Dreadnought oraz lotniskowców typu Queen Elizabeth. Od czasu wycofania Nimrodów Brytyjczycy w kwestii ochrony swoich najważniejszych jednostek podczas wychodzenia na pełne morze musieli się zwracać z prośbą do sojuszników: Stanów Zjednoczonych, Kanady i Francji. Brytyjczycy starali się utrzymać swoje umiejętności patrolowania morskiego w ciągu ostatnich kilku lat, podtrzymując umiejętności załóg lotniczych i operatorów w trakcie służby w lotnictwie sojuszników, takich jak Stany Zjednoczone czy Australia.

Flotę Nimrodów MR.2 uziemiono w marcu 2010 roku. Maszyny te, powstałe na bazie pasażerskiego De Havillanda Cometa, służyły w RAF-ie przez ponad czterdzieści lat (pierwszy lot Nimroda odbył się 23 maja 1967 roku). Równocześnie z wycofaniem starych maszyn anulowano bardzo zaawansowane prace nad zmodernizowaną wersją Nimrod MRA.4.

Poseidon nad Wasilijem Bykowem.
(UK Ministry of Defence 2020)

Brytyjski Poseidon wykonał pierwsze zadanie operacyjne 3 sierpnia 2020 roku. ZP801, wspierany przez latającą cysternę Voyager KC.2 (numer ZZ336, zwana żartobliwie Boris Force One ze względu na przystosowanie do przewozu VIP-ów i „patriotyczne” malowanie) z RAF Brize Norton oraz parę myśliwców wielozadaniowych Typhoon FGR.4, śledził rosyjski okręt patrolowy Wasilij Bykow projektu 22160 na Morzu Północnym. Rosyjska jednostka zbliżyła się do granicy brytyjskich wód terytorialnych, ale jej nie przekroczyła.



Kilka dni później drugi Poseidon, ZP802, został skierowany do zadań o mniejszym znaczeniu taktycznym, ale większym politycznym – do patrolowania kanału La Manche w poszukiwaniu łodzi z migrantami. Poseidony, dzięki czujnikowi podczerwieni i radarowi obserwacji powierzchni morza AN/APY-10, nadają się do nadzorowania akwenów lepiej niż wykorzystywane wcześniej transportowe Atlasy. Jak wówczas pisaliśmy, problem w tym, że nadaje się aż za dobrze, kiedy oczekiwanym celem są niewielkie i często zdezelowane jednostki motorowe.

Lossiemouth ma także być bazą dla maszyn innego typu opartego na Boeingu 737NG – samolotów wczesnego ostrzegania i kontroli E-7A Wedgetail. Brytyjskie ministerstwo obrony postanowiło kupić pięć egzemplarzy za 1,52 miliarda funtów w 2019 roku. Dwa będą zbudowane na bazie używanych samolotów pasażerskich, a pozostałe trzy będą fabrycznie nowe. Obecnie pierwsze dwa płatowce przechodzą modyfikację w zakładach w Birmingham.

Zobacz też: F-117 wiecznie żywy. USAF potwierdził użycie Nighthawków w roli agresorów

Cpl Adam Fletcher, UK MOD © Crown copyright 2021