W ubiegłym tygodniu samolot patrolowy Poseidon MRA.1 należący do Royal Air Force po raz pierwszy wykonał zadanie operacyjne. Maszyna należąca do 120. Eskadry z Kinloss Barracks śledziła rosyjski okręt patrolowy Wasilij Bykow projektu 22160 na Morzu Północnym.
Do spotkania Poseidona z Bykowem doszło w poniedziałek 3 sierpnia. Rosyjska jednostka zbliżyła się do granicy brytyjskich wód terytorialnych, ale jej nie przekroczyła. Poseidon numer ZP801 wspierany był przez latającą cysternę Voyager KC.2 (numer ZZ336, zwana żartobliwie Boris Force One ze względu na przystosowanie do przewozu VIP-ów i „patriotyczne” malowanie) z RAF Brize Norton oraz parę myśliwców wielozadaniowych Typhoon FGR.4.
– Wykonana przez Poseidona misja monitorowania rosyjskich działań na morzu pokazuje, że RAF będzie teraz gotów wnieść wkład w bezpieczeństwo morskiej obok Royal Navy i naszych sojuszników z NATO – powiedział Air Vice Marshal (generał dywizji) Ian Duguid, dowódca 11. Grupy Royal Air Force.
W wypowiedzi generała Duguida kluczowe jest słowo „teraz”. Od czasu wycofania poczciwych Nimrodów RAF był pozbawiony możliwości wykonywania zadań patrolowych nad morzem. Wskutek tego musiał korzystać z pomocy sojuszników – także do realizacji kluczowego ze względów strategicznych zadania osłony brytyjskich podwodnych nosicieli pocisków balistycznych.
W ubiegłym miesiącu Poseidon MRA.1 po raz pierwszy wziął udział w międzynarodowych ćwiczeniach „Dynamic Mongoose”, wraz z (między innymi) trzema okrętami podwodnymi o napędzie atomowym i dwoma o napędzie konwencjonalnym.
Brytyjskie Poseidony MRA.1 osiągnęły wstępną gotowość operacyjną 1 kwietnia tego roku. Obecnie maszyny stacjonują w Kinloss Barracks (dawna RAF Kinloss), ponieważ w docelowej bazie macierzystej RAF Lossiemouth w północnej Szkocji wciąż trwają prace modernizacyjne. Londyn zamówił dziewięć Poseidonów za sumę 3,2 miliarda dolarów. Pojawiają się też propozycje utworzenia systemu wspólnej brytyjsko-norweskiej eksploatacji Poseidonów (Oslo kupiło pięć maszyn tego typu).
Patrolowce projektu 22160 to jednostki o długości 94 metrów i wyporności 1500 ton. Uzbrojone są w armatę AK-176MA i wyrzutnie pocisków przeciwlotniczych Igła-S. Na rufie znajduje się lądowisko dla śmigłowca Ka-27/29.
Zobacz też: Dyscyplinarka dla komandora Royal Navy za organizację grilla
(gov.uk)