Biuro dyrektora do spraw testów operacyjnych i oceny amerykańskiego Departamentu Obrony opublikowało podsumowanie programu modernizacyjnego sił zbrojnych zawarte w rocznym raporcie. Dotyczy ono również sprawy pozyskania aktywnego systemu ochrony pojazdów (ASOP) spełniającego wymagania do instalacji na kołowych transporterach opancerzonych Stryker.

Początkowo wybrano do testów system Iron Curtain, który testowano w 2018 roku. Jak się później okazało, Iron Curtain generalnie była w stanie likwidować zagrożenie, ale zabraknąć miało jej „dojrzałości” potrzebnej do niezawodnego działania w trudnych warunkach bojowych.

Później próbom poddano dwa alternatywne rozwiązania produkcji izraelskiej: Trophy i Iron Fist. W kwietniu 2019 roku podsumowano te wysiłki stwierdzeniem, że żaden ASOP nie znalazł uznania w oczach dowództwa US Army. Ponadto na początku grudnia podpisano umowę na dostawę zestawów StrikeShield. Wartość kontraktu wyniesie 11 milionów dolarów (niemal 43 miliony złotych). Wszystkie zamówione egzemplarze znajdą się w Stanach Zjednoczonych do października 2020 roku.

Trafią do centrum testowego US Army Redstone Test Center w Huntsville w stanie Alabama. System zaprojektowany został przez zespół złożony z Rheinmetalla i Unified Business Technologies. Zestawy przejdą wielomiesięczne próby. Amerykańskie wojska lądowe nie mogą zrezygnować z ich pozyskania dla Strykerów. Dlatego też w tym roku podejmowane będą kolejne kroki, aby wreszcie znaleźć produkt, który poprawi przeżywalność wozów na polu walki oraz zwiększy szanse w rywalizacji z przeciwpancernymi pociskami kierowanymi i pociskami odpalanymi z granatników.

Dowództwo US Army ma problem związany z wyborem odpowiedniego systemu dla Strykerów. Plan pozyskania ASOP przekuto w działania praktyczne w 2017 roku. Dotyczy on nie tylko Strykerów, ale również czołgów M1 Abrams i bojowych wozów piechoty M2 Bradley.

W przypadku tych pierwszych zadecydowano o montażu systemu Trophy. Początkowo w grze pozostawały trzy systemy, w tym dwa izraelskie – Trophy i Iron Fist – a także Iron Curtain. W ramach pilnej potrzeby operacyjnej czołgi M1A2 Abrams SEPv2 integrowane są z systemem Trophy HV (ASPRO-A).

W grudniu 2018 roku amerykańskie wojska lądowe zdecydowały o kupnie aktywnego systemu ochrony pojazdów Iron Fist dla części bojowych wozów piechoty M2 Bradley. Jak się okazało, Iron Fist był jedynym systemem, który spełniał wymagania US Army i ma szósty poziom gotowości technologicznej. Zakupu tego dokonywano w ramach pilnej potrzeby operacyjnej.

Zobacz też: Nowy Tierminator na podwoziu Armaty

(defensenews.com, army-technology.com)

US Army