Amerykańskie wojska lądowe zrezygnowały z dalszych testów i integracji aktywnego systemu ochrony pojazdów Iron Curtain, produktu przedsiębiorstwa Artis LLC, z transporterami opancerzonymi Stryker. W grze nadal pozostają dwa izraelskie systemy: Trophy Rafaela i Iron Fist IMI Systems.

Według pułkownika Glenna Deana, nadzorującego integrację systemów samoobrony na pojazdach US Army, Iron Curtain generalnie była w stanie likwidować zagrożenie, ale zabraknąć miało jej „dojrzałości” potrzebnej do niezawodnego działania w trudnych warunkach bojowych.

W listopadzie Amerykanie zamierzają testować alternatywne systemy na Strykerach. Zainteresowani są pozyskaniem gotowego produktu, który mógłby być maksymalnie szybko przygotowana do wdrożenia do użycia.

US Army uruchomi również trzy nowe programy, których założeniem będzie opracowanie dodatkowej ochrony dla pojazdów opancerzonych. Przyjęto, że wszystkie osiągną gotowość operacyjną do 2022 roku. Pierwszym z nich mają być kostki pancerza reaktywnego, którymi ma być pokryty kadłub pojazdu. Drugie rozwiązanie to system wczesnego ostrzegania o opromieniowaniu wiązka lasera. Trzecie zaś to tak zwane zarządzanie sygnaturami pojazdu, mające na celu zmniejszenie wydzielanego ciepła, poziomu hałasu, energii elektromagnetycznej i sygnatury radarowej. W ten sposób pojazdy opancerzone staną się trudniejsze do wykrycia i zniszczenia.

– Spośród tych trzech zarządzanie sygnaturami jest najbardziej dojrzałe – powiedział pułkownik Dean. – Szczerze mówiąc, moglibyśmy je wdrożyć już w przyszłym roku, gdybyśmy otrzymali na to fundusze, ale budżet na rok 2019 tego nie zakłada.

Największym wyzwaniem ma być system wczesnego ostrzegania o opromieniowaniu wiązka lasera, który wymaga jeszcze wiele pracy. W przypadku kostek pancerza reaktywnego US Army stoi na stanowisku opracowania jednego, ulepszonego rodzaju dla wszystkich pojazdów opancerzonych. Pierwszymi użytkownikami mają być wozy AMPV.

Amerykańskie siły zbrojne próbują znaleźć tymczasowe rozwiązanie zastępcze dla opracowywanego modułowego systemu obrony aktywnej MAPS. US Army Tank-Automotive Research, Development and Engineering Center zamierza stworzyć w pełni rodzimy system. Niemniej jednak nie stanie się to za dwa lata, zaś niektóre rozwiązania potrzebne są na już. Ostrożne szacunki wskazują, że MAPS pojawi się w służbie dopiero za około dziesięć lat. Będzie przeznaczony dla wozów wojsk lądowych i piechoty morskiej różnych rodzajów i typów.

MAPS będzie systemem z rodzaju „podłącz i używaj”. Ma mieć modułowy charakter i otwartą architekturę. Dzięki temu na pojeździe będzie mógł znaleźć się w całości lub w wersji odchudzonej.

Zobacz też: Namer z Trophy

(breakingdefense.com, israeldefense.co.il)

US Army