Francuska minister sił zbrojnych Florence Parly ogłosiła zakup ośmiu śmigłowców wielozadaniowych H225M Caracal dla sił powietrznych i kosmicznych. Ponadto obrona cywilna otrzyma dwa śmigłowce H145, a żandarmeria – dziesięć H160. Dodatkowo podpisano umowę na budowę drugiego prototypu śmigłowca bezzałogowego VSR700. Zakupy są częścią uchwalonego w 2020 roku rządowego planu wsparcia francuskiego sektora lotniczego, mocno dotkniętego skutkami pandemii COVID-19.

Ta umowa jest korzystna dla obu stron, ponieważ z jednej strony służy zaspokojeniu rzeczywistych potrzeb operacyjnych francuskich sił zbrojnych, a z drugiej pozwala Airbusowi zabezpieczyć miejsca pracy w okresie średnioterminowym – powiedział Bruno Even, prezes Airbus Helicopters. – Francuskie siły zbrojne ciągle napotykają nowe wyzwania, ale jestem przekonany, że H225M dzięki swojej uniwersalności i zasięgowi będzie dobrze wypełniał powierzone zadania w kraju i za granicą. Także program VSR700 ma duże znaczenie. Dostarczy on francuskiej marynarce wojennej platformę autonomiczną o dużych możliwościach i utoruje w Airbusie drogę kolejnym platformom bezzałogowym.



Dostawy Caracali, mające się rozpocząć w 2024 roku, będą stanowiły część programu zastępowania śmigłowców Puma. Na bazie H225M można zabudować wiele wersji specjalistycznych: ratownictwa bojowego, poszukiwawczo-ratunkową, ewakuacji medycznej, transportową czy wsparcia sił specjalnych. W tej ostatniej roli Caracale są często wykorzystywane w czasie francuskich misji prowadzonych w Afryce. Wypełnianiu zadań ekspedycyjnych sprzyja możliwość tankowania w powietrzu.

VSR700.
(Maciej Hypś, Konflikty.pl)

Z powodu pandemii COVID-19 światowy rynek lotniczy w 2020 roku skurczył się o połowę. Kontrakt na zakup śmigłowców pozwoli utrzymać 960 miejsc pracy w Airbusie i u jego poddostawców na co najmniej trzy lata. Jest szansa, że do tego czasu rynek ponownie zacznie się rozkręcać.

Wśród kooperantów Airbusa, którzy mogą liczyć na zamówienia związane z produkcją śmigłowców, jest Safran, produkujący silniki Makila 2A i pomocnicze jednostki napędowe Saphir 20, a także głowice obserwacyjne Euroflir 410M NG i system nawigacji bezwładnościowej Sigma. Z kolei inny francuski gigant – Thales – produkuje radiostacje TRA6034 i transpondery swój–obcy TSC4000. Ogółem w produkcję Caracali jest zaangażowanych ponad 300 francuskich przedsiębiorstw.



Francuzi starają się wspierać przemysł lotniczy na różne sposoby. Przykładem jest sprzedaż wielozadaniowych samolotów bojowych Rafale do Grecji. Chociaż część maszyn będzie pochodziła z zasobów francuskiego lotnictwa, w ich miejsce zamówiono myśliwce fabrycznie nowe, zapewniając w ten sposób pracę dla firmy Dassault. Podobny zabieg Francja chce przeprowadzić w Chorwacji, ale tam ostateczna decyzja jeszcze nie zapadła.

Konstrukcja bezzałogowego VSR700 bazuje na śmigłowcu lekkim Cabri G2 produkowanym przez Hélicoptères Guimbal. Maszyna jest rozwijana wspólnie z Naval Group specjalnie do współpracy z okrętami francuskiej marynarki wojennej w ramach programu Système de drone aérien de la Marine (SDAM). Seryjny śmigłowiec będzie miał maksymalną masę startową do 1000 kilogramów i będzie wykorzystywany w roli nosiciela systemów rozpoznawczych zdolnego do długiego pozostawania w rejonie obserwacji. Jego niewielkie wymiary mają umożliwić bazowanie i wykorzystywanie VSR700 równolegle z tradycyjnym śmigłowcem pokładowym na jednym okręcie.

Airbus Helicopters H160.
(Airbus / Anthony Peccchi)

Program SDAM zainaugurowano w 2018 roku. Pierwszy prototyp VSR700 wykonał dziewiczy lot w 2020 roku. Kilka dni przed ogłoszeniem umowy na budowę drugiego prototypu Airbus poinformował o przeprowadzeniu testu śmigłowca, który rozpędził się do 110 kilometrów na godzinę, a długotrwałość lotu wyniosła ponad dziesięć godzin. Inżynierowie zakładają zakończenie w tym roku określania osiągów śmigłowca, a na połowę 2022 roku zaplanowano rozpoczęcie prób na morzu.



Francuskie siły zbrojne rozpoczęły zamawianie militarnej wersji H160M w 2018 roku. Będą one wykorzystywane we wszystkich rodzajach sił zbrojnych i zastąpią tak różne konstrukcje, jak Aérospatiale Alouette III, AS365 Dauphin i AS565 Panther, SA330 Puma, lekkie śmigłowce uderzeniowe AS555 Fennec i śmigłowce rozpoznawczo-uderzeniowe SA341/342 Gazelle. Dostawy mają się rozpocząć około 2024 roku.

Francuska żandarmeria (Gendarmerie Nationale), która dostanie dziesięć H160, jest tworem specyficznym, ponieważ podlega ministerstwu spraw wewnętrznych i jest jednym z rodzajów policji państwowej, ale równocześnie jest jednym z rodzajów sił zbrojnych i wykonuje również zadania na rzecz ministerstwa sił zbrojnych. Śmigłowce żandarmerii są wykorzystywane również do wspierania drugiego rodzaju policji państwowej (Police Nationale), która nie posiada własnych śmigłowców. W tej chwili na wyposażeniu żandarmerii pozostają AS350, EC135 i EC145 wykorzystywane w zadaniach patrolowych, rozpoznawczych i poszukiwawczo-ratunkowych.

Zobacz też: Rosjanie „przechwycili” włoski samolot nielatający od trzech lat

(edrmagazine.eu, naval-technology.com)

Tim Felce (Airwolfhound), Creative Commons Attribution-Share Alike 2.0 Generic