Francuski resort obrony wybrał nowy typ lekkiego śmigłowca dla wszystkich trzech rodzajów sił zbrojnych. Będzie nim Airbus Helicopters H160 w wersji zmilitaryzowanej „M”.
Decyzję tę ogłosił minister Jean-Yves Le Drian podczas wizyty w zakładach Airbusa w Marignane. Walka w ramach programu Hélicoptère Interarmées Léger (HIL) toczyła się o zamówienie na 160–190 egzemplarzy. Dostawy mają się rozpocząć około 2024 roku; warto dodać, że kiedy rozpoczynano program HIL, datę tę ustalono na rok 2028.
H160 zastąpi we francuskich siłach zbrojnych szereg różnych typów. W marynarce wojennej będą to śmigłowce Aérospatiale Alouette III, AS365 Dauphin i AS565 Panther, w wojskach lotniczych – SA330 Puma i lekkie śmigłowce uderzeniowe AS555 Fennec, w wojskach lądowych zaś – transportowe Pumy, szkolno-treningowe Fenneki i śmigłowce rozpoznawczo-uderzeniowe SA341/342 Gazelle. W sumie Francja użytkuje obecnie około 420 maszyn wszystkich tych typów.
H160 (początkowo znany jako X4) to jedna z najnowszych konstrukcji na światowym rynku śmigłowcowym. Pierwszy prototyp odbył dziewiczy lot 13 czerwca 2015 roku, drugi – 27 stycznia 2016 roku. Napęd śmigłowca stanowią dwa silniki turbowałowe Turbomeca Arrano 1A, rozpędzające go maksymalnie do 324 kilometrów na godzinę. Jego masa własna wynosi 4000 kilogramów, a maksymalna masa startowa to według obecnych danych 6000 kilogramów, ale wiadomo, że Airbus ustali ostateczną konfigurację w rozmowach z pierwszymi klientami (do których zalicza się teraz również rząd francuski). Maksymalna masa startowa może ulec obniżeniu do około 5,5 tony.
H160 będzie produkowany przez szereg zakładów w różnych krajach Europy. Kadłub powstawać będzie w Donauwörth w Niemczech, belka ogonowa w Hiszpanii, a przekładnie i wirnik typu Blue Edge (mający zapewniać radykalne obniżenie wytwarzanego hałasu), a także wyposażenie elektroniczne, w kilku placówkach we Francji, w tym oczywiście w Marignane, gdzie prowadzony będzie również montaż końcowy.
J'ai décidé, lors du dernier comité ministériel d'investissement, de faire du H160 la base du futur hélicoptère léger interarmées, le HIL. pic.twitter.com/0s0xVrndaj
— Jean-Yves Le Drian (@JY_LeDrian) 3 marca 2017
Zobacz też: Francuskie Herculesy na ogół niezdolne do lotu
(flightglobal.com, janes.com)