Francuski resort obrony wybrał nowy typ lekkiego śmigłowca dla wszystkich trzech rodzajów sił zbrojnych. Będzie nim Airbus Helicopters H160 w wersji zmilitaryzowanej „M”.

Decyzję tę ogłosił minister Jean-Yves Le Drian podczas wizyty w zakładach Airbusa w Marignane. Walka w ramach programu Hélicoptère Interarmées Léger (HIL) toczyła się o zamówienie na 160–190 egzemplarzy. Dostawy mają się rozpocząć około 2024 roku; warto dodać, że kiedy rozpoczynano program HIL, datę tę ustalono na rok 2028.

H160 zastąpi we francuskich siłach zbrojnych szereg różnych typów. W marynarce wojennej będą to śmigłowce Aérospatiale Alouette III, AS365 Dauphin i AS565 Panther, w wojskach lotniczych – SA330 Puma i lekkie śmigłowce uderzeniowe AS555 Fennec, w wojskach lądowych zaś – transportowe Pumy, szkolno-treningowe Fenneki i śmigłowce rozpoznawczo-uderzeniowe SA341/342 Gazelle. W sumie Francja użytkuje obecnie około 420 maszyn wszystkich tych typów.

Infografika Airbus Helicopters przedstawiająca możliwości H160 jako śmigłowca cywilnego (rys. Airbus Helicopters)

Infografika Airbus Helicopters przedstawiająca możliwości H160 jako śmigłowca cywilnego
(rys. Airbus Helicopters)

H160 (początkowo znany jako X4) to jedna z najnowszych konstrukcji na światowym rynku śmigłowcowym. Pierwszy prototyp odbył dziewiczy lot 13 czerwca 2015 roku, drugi – 27 stycznia 2016 roku. Napęd śmigłowca stanowią dwa silniki turbowałowe Turbomeca Arrano 1A, rozpędzające go maksymalnie do 324 kilometrów na godzinę. Jego masa własna wynosi 4000 kilogramów, a maksymalna masa startowa to według obecnych danych 6000 kilogramów, ale wiadomo, że Airbus ustali ostateczną konfigurację w rozmowach z pierwszymi klientami (do których zalicza się teraz również rząd francuski). Maksymalna masa startowa może ulec obniżeniu do około 5,5 tony.

H160 będzie produkowany przez szereg zakładów w różnych krajach Europy. Kadłub powstawać będzie w Donauwörth w Niemczech, belka ogonowa w Hiszpanii, a przekładnie i wirnik typu Blue Edge (mający zapewniać radykalne obniżenie wytwarzanego hałasu), a także wyposażenie elektroniczne, w kilku placówkach we Francji, w tym oczywiście w Marignane, gdzie prowadzony będzie również montaż końcowy.

Zobacz też: Francuskie Herculesy na ogół niezdolne do lotu

(flightglobal.com, janes.com)

Airbus Helicopters / Thierry Rostang