27 czerwca NATO obchodziło dziesiątą rocznicę pierwszego lotu samolotu transportowego C-17 Globemaster III w ramach sojuszniczej jednostki transportu strategicznego – Strategic Airlift Capability (SAC). Jednostka ma siedzibę w bazie Pápa na Węgrzech, a samoloty noszą oznaczenia węgierskich sił powietrznych.

Dziesięć państw członkowskich sojuszu – Bułgaria, Estonia, Węgry, Litwa, Holandia, Norwegia, Polska, Rumunia, Słowenia i Stany Zjednoczone – a także dwa państwa partnerskie, Szwecja i Finlandia, wyłożyły pieniądze na zakup i utrzymanie trzech ciężkich samolotów transportowych C-17. Proporcjonalnie do swojego wkładu każde państwo ma każdego roku do dyspozycji określoną liczbę godzin lotu, w których może korzystać z maszyn.

Z powodu licznych operacji międzynarodowych i ćwiczeń prowadzonych w różnych częściach świata samoloty są wykorzystywane bardzo często. W czasie dekady wykonały ponad 2500 misji, przewożąc ponad 79 tysięcy ton ładunków i około 130 tysięcy pasażerów. Samoloty SAC były wykorzystywane między innymi do wsparcia misji NATO w Kosowie, Afganistanie i Libii, a także w misjach humanitarnych na Haiti i w Pakistanie.

Zobacz też: Pierwszy Polak dowódcą NATO-wskiego C-17

(nato.int)

Maciej Hypś, Konflikty.pl