Wycofanie samolotów ZOP Nimrod ze służby w Royal Air Force było jedną z najbardziej kontrowersyjnych decyzji podjętych w ramach cięcia przez Londyn wydatków na obronność. Od 2011 roku Wielka Brytania pozostaje bez maszyn patrolowych, a w obecnej sytuacji międzynarodowej odbija się to ostrą czkawką.

Jak przestrzegają emerytowani generałowie RAF-u, odkąd zabrakło Nimrodów, brytyjskie podwodne nosiciele pocisków balistycznych (SSBN) typu Vanguard są szczególnie narażone na działalność szpiegowską ze strony rosyjskich okrętów podwodnych, których ruchów RAF nie może na bieżąco śledzić. Autorzy listu sugerują, że Rosjanie prawdopodobnie zdążyli już zebrać na temat Vanguardów wiele bezcennych danych, co może „zagrozić ich bezpieczeństwu i skuteczności” jako środka odstraszania strategicznego. List podpisali: generał broni sir John Harris, generał dywizji George Chesworth, generał dywizji David Emmerson, generał dywizji Andrew Roberts i generał brygady Andrew Neal.

Co gorsza, zdaniem autorów listu teraz, kiedy zbliża się wprowadzenie do służby lotniskowców typu Queen Elizabeth, brak Nimrodów może się negatywnie odbić także na bezpieczeństwie tych ogromnych i kosztownych jednostek, gdyż okręty nawodne i podwodne mogą po prostu nie wystarczyć do zapewnienia im odpowiedniego poziomu ochrony. Generałowie apelują więc, aby ministerstwo obrony czym prędzej zaczęło pracować nad wyposażeniem RAF-u w nowe samoloty ZOP. Tymczasem wielu komentatorów obawia się, że w nadchodzącym budżecie obronność nie tylko nie dostanie dodatkowych pieniędzy, lecz także stanie się ofiarą kolejnych cięć (zobacz też: Brytyjscy oficerowie będą rozliczać rząd z wydatków na obronę).

Flotę Nimrodów uziemiono w marcu 2010 roku. Maszyny te, powstałe na bazie pasażerskiego De Havillanda Cometa, służyły w RAF-ie przez ponad czterdzieści lat (pierwszy lot Nimroda odbył się 23 maja 1967 roku). Równocześnie z wycofaniem starych maszyn anulowano bardzo zaawansowane prace nad zmodernizowaną wersją Nimrod MRA4.

(telegraph.co.uk; fot. Chris Lofting na GNU Licencji Wolnej Dokumentacji 1.2 via Wikimedia Commons)

Chris Lofting via Wikimedia Commons, GNU Free Documentation License 1.2