W rozmowie z Air Force Magazine Pratyush Kumar, wiceprezes Boeinga i menedżer programu F-15, ujawnił, że modernizacja japońskich myśliwców F-15J do standardu F-15JSI obejmie wdrożenie elementów wykorzystanych w F-15EX. Kumar był jednak bardzo oględny: stwierdził jedynie, że Japonia planuje wykorzystać większość elementów opracowanych dla F-15EX, z wyjątkiem systemu fly-by-wire.

Z grafiki opublikowanej przez Boeinga wynika również, że nie zostanie zwiększona liczba podskrzydłowych węzłów uzbrojenia, aczkolwiek na obecnym etapie trudno definitywnie wypowiadać się na ten temat. Wobec przewagi liczebnej chińskiego lotnictwa jest to dla Japonii niewątpliwie atrakcyjna opcja.

Wypowiedź Kumara jest na tyle wieloznaczna, ze zdaniem części komentatorów może nawet sugerować kupno przez Japonię nowych samolotów. Tokio nie zgłaszało jednak wcześniej takich planów, trudno też sobie wyobrazić, aby było zainteresowane pozyskaniem zubożonego wariantu F-15EX. Wieloznaczność jest zapewne zamierzona i może stanowić element kampanii promocyjnej. W tej samej rozmowie Kumar wspominał o „zapoznawaniu się” z F-15EX przez Izrael, a na początku roku usiłował zainteresować myśliwcem Indie, gdzie przez lata był przedstawicielem Boeinga.

Wiele cech F-15EX jest potencjalnie bardzo interesujących dla Japonii. Chodzi tu zwłaszcza o obniżone koszty eksploatacji. Boeingowi udało się ograniczyć koszt godziny lotu do 29 tysięcy dolarów. Do tego dochodzi jeszcze nowoczesna elektronika, stanowiąca główny element programu F-15JSI.

Japonia prowadzi obecnie dwa programy modernizacji F-15J. Pierwszy z nich, zatwierdzony w październiku ubiegłego roku, obejmuje modernizację 98 myśliwców do standardu JSI. Samoloty mają otrzymać większe możliwości wykrywania i zwalczania celów powietrznych. Szacowana na 4,5 miliarda dolarów umowa została podpisana z Boeingiem w lipcu tego roku.

Kolejnych dwadzieścia F-15J ma zostać przystosowanych do zadań uderzeniowych. Program ten stoi jednak pod znakiem zapytania ze względu na rosnące koszty. Początkowo Tokio szacowało koszt modernizacji na mniej więcej 770 milionów dolarów, jednak strona amerykańska miała szybko wywindować tę kwotę do około miliarda dolarów. W związku z tym po przyznaniu pieniędzy na modernizację dwóch samolotów japońskie ministerstwo obrony wstrzymało finansowanie programu.

Zobacz też: Chińskie media o szansach F-22 i Rafale’a w walce z J-20

(airforcemag.com)

Boeing