Należąca do Lotniczej Gwardii Narodowej 123. Eskadra Myśliwska przy międzynarodowym porcie lotniczym Portland w stanie Oregon w 2023 roku stanie się pierwszą jednostką operacyjną latającą na F-15EX. Rok wcześniej maszyny te otrzyma 114. Eskadra Myśliwska w bazie Kingsley Field, również w Oregonie, która ma odpowiadać za przeszkolenie pilotów na nową wersję myśliwca.

Wiadomość może być pozytywnym zaskoczeniem dla tych, którzy obawiali się, że nowe Eagle’e dla US Air Force, podobnie jak samoloty bojowe ze śmigłem, pozostaną alternatywą dla myśliwców piątej generacji tylko na papierze. W decyzji o ich zakupie ukryty jest jednak pewien haczyk. Część jednostek latających obecnie na F-15C/D może otrzymać bowiem nie F-15EX, ale F-35A, jak postanowiono choćby w przypadku 159. Eskadry Myśliwskiej z Jacksonville na Florydzie.

Kolejnymi jednostkami, do których dostarczone zostaną F-15EX, mogą być 131. Eskadra Myśliwska w Westfield Barnes w stanie Massachusetts, 194. Eskadra Myśliwska z Fresno-Yosemite w Kalifornii i 122. Eskadra Myśliwska stacjonująca w bazie New Orleans (wbrew nazwie leżącej w Belle Chasse, nie w samym Nowym Orleanie) w stanie Luizjana. Stanie się to jednak dopiero po przeprowadzeniu przez władze odpowiednich procedur środowiskowych, sprawdzających, czy w powyższych bazach lepiej sprawdzą się F-15EX czy F-35.

Pomimo że F-15EX zaczyna być postrzegany także jako oczywisty następca F-15E Strike Eagle’a, nie ustalono jeszcze, czy zagości on na stałe w bazach poza terytorium USA – na Wyspach Brytyjskich i Okinawie – czy także w tych miejscach rozlokowane zostaną jednak Lightningi II.

Zobacz też: USA: Para F-15 przechwyciła porwanego Bombardiera

(af.mil)

Boeing