Siły powietrzne Stanów Zjednoczonych zamierzają kupić do sześciu sztuk lekkich samolotów bojowych A-29 Super Tucano i AT-6B Wolverine, rozważanych jako kandydaci do konkursu OA-X (znanego też jako Light Attack Aircraft). Informację tę ujawnił szef sztabu US Air Force, generał David Goldfein, zaznaczając jednocześnie, że jak na razie jest to jedynie propozycja, która wymaga akceptacji władz ustawodawczych.

Dostawy pierwszych egzemplarzy obu typów miałyby być sfinansowane ze środków budżetowych lat 2018–2020. Część z nowych maszyn miałaby trafić do znanej z ćwiczeń „Red Flag” bazy Nellis w Newadzie, a część – do Dowództwa Operacji Specjalnych Sił Powietrznych (AFSOC) w Hurlburt Field na Florydzie. Docelowe dostawy większej liczby samolotów byłyby realizowane w latach fiskalnych 2022–2024.

Jak można wnioskować z wypowiedzi Goldfeina, wbrew powtarzającym się pogłoskom o biurokratycznym fiasku programu i czerwcowej katastrofie Super Tucano, w której zginął doświadczony pilot US Navy, OA-X nadal zmierza do celu. W ubiegłym miesiącu prowadzone były natomiast próby współdziałania A-29 i AT-6 z podobnymi samolotami używanymi przez sojuszników USA oraz śmigłowcami i bezzałogowcami.

Szef sztabu podkreśla, że priorytetami dla nowej konstrukcji są jej interoperacyjność i usatysfakcjonowanie odbiorców, których nie stać na myśliwce czwartej lub piątej generacji. Jednocześnie rezultat programu OA-X ma nie być rozpatrywany jako zastępstwo dla którejkolwiek z obecnie eksploatowanych maszyn, lecz raczej oferować niedostępne dotychczas możliwości.

Zobacz też: Zwycięzca konkursu OA-X także dla US Marine Corps?

(military.com)

US Air Force / Senior Airman Maygan Straight