Amerykańska agencja Departamentu Obrony do spraw rozwoju zaawansowanych projektów badawczych DARPA zorganizuje symulowaną walkę powietrzną, w której po jednej stronie staną zaawansowane algorytmy, a po drugiej – prawdziwy pilot F-16 z Air Force Weapons School w Nellis Air Force Base. Pojedynek będzie przeprowadzony na symulatorach 20 sierpnia.

Pojedynek AlphaDogfight Trials jest częścią programu Air Combat Evolution, a celem jest znalezienie zastosowania dla sztucznej inteligencji w walkach powietrznych w konfliktach o dużej intensywności i zwiększenie zaufania żołnierzy do autonomicznych samolotów bojowych. Program komputerowy, który stanie do rywalizacji z człowiekiem, zostanie wyłoniony w eliminacjach, w pojedynkach z innymi programami.

– Nie możemy się doczekać, żeby zobaczyć, jak poszczególne algorytmy będą sobie radziły jeden przeciw drugiemu, a później przeciwko pilotowi z Air Force Weapons School – powiedział dyrektor programu, pułkownik Dan Javorsek. – Mamy nadzieję, że inni piloci sił powietrznych, marynarki wojennej i piechoty morskiej zarejestrują się w naszym systemie i będą oglądać te walki online. To niesamowite, jak dużo osiągnęły firmy w zakresie walki powietrznej prowadzonej przez sztuczną inteligencję w mniej niż rok.

Do programu zgłosiło się osiem przedsiębiorstw: Aurora Flight Sciences, EpiSys Science, Georgia Tech Research Institute, Heron Systems, Lockheed Martin, Perspecta Labs, PhysicsAI i SoarTech. Pierwszego dnia rywalizacji każdy z wirtualnych pilotów będzie się pojedynkował z pięcioma algorytmami stworzonymi przez Laboratorium Fizyki Stosowanej Uniwersytetu Johnsa Hopkinsa. Drugiego dnia wszystkie algorytmy będą walczyły ze sobą nawzajem w systemie każdy z każdym. Cztery najlepsze algorytmy rozegrają półfinały i finał, którego zwycięzca stanie do rywalizacji z człowiekiem.

– Niezależnie od tego, czy ostatni pojedynek wygra człowiek czy algorytm, celem konkursu AlphaDogfight Trials jest zwiększenie zaufania człowieka do sztucznej inteligencji. Jeśli zwycięski program zdobędzie szacunek pilota F-16, znajdziemy się jeden krok bliżej stworzenia efektywnych zespołów człowiek-maszyna w siłach powietrznych, co jest ostatecznym celem programu Air Combat Evolution – dodaje pułkownik Javorsek.

Co ciekawe, do rywalizacji nie stanął program ALEPH opracowany we współpracy Uniwersytetu Cincinnati i firmy Psibernetix, który już w 2016 roku miał pokonać emerytowanego pułkownika USAF-u. twórcy oprogramowania zapowiadali jego dalszy rozwój i walki przeciwko kolejnym doświadczonym pilotom, ale nie wiadomo, czy te plany doczekały się realizacji.

Zobacz też: Znamy nazwę następcy typu Ohio

(c4isrnet.com)

DARPA