Ukraińskie media poinformowały, że zakończyły się wstępne testy poligonowe kołowego transportera opancerzonego Otaman. Pojawił się nawet krótki materiał filmowy z testów, które skupiały się na sprawdzeniu właściwości jezdnych pojazdu. Otaman pokonywał setki kilometrów w trudnym terenie. Nie są znane wyniki testów, ale nie informowano o poważniejszych problemach.

Prototyp pojazdu – bazującego na sowieckim transporterze BTR-60 – jest dziełem prywatnego podmiotu z Kijowa, NWO Praktika. Otaman jest pojazdem o konstrukcji modułowej ważącym 23 tony. Silnik umiejscowiono z przodu kadłuba, zaś przedział desantowy z tyłu. Załogę tworzy od trzech do czterech żołnierzy: dowódca, mechanik-kierowca i jeden lub dwóch operatorów uzbrojenia. Ponadto w przedziale desantowym pomieści się maksymalnie siedmiu żołnierzy w pełnym wyposażeniu indywidualnym.

Za napęd Otamana odpowiedzialny jest silnik wysokoprężny Deutz TCD 2015 o mocy 558 koni mechanicznych i momencie obrotowym 2080 Nm. Silnik sprzężony jest z automatyczną skrzynia biegów Allison 4500 SP. Prędkość maksymalna transportera wynosi 110 kilometrów na godzinę.

Według producenta pojazd spełnia wymagania ochrony przeciwminowej NATO-wskiej normy STANAG 4569. Modułowa konstrukcja pozwala na montaż dodatkowego opancerzenia, które zapewni ochronę balistyczną w zakresie od poziomu 2 do 4. Zawieszenie dostarczyło amerykańskie przedsiębiorstwo Meritor, prześwit pojazdu wynosi 453 milimetry.

Otaman przeznaczony jest w szczególności dla ukraińskiej piechoty morskiej. Uzbrojony jest w zdalnie sterowany moduł uzbrojenia BM-3M Sztorm-M z armatą automatyczną ZTM-1 (2A72) kalibru 30 milimetrów, sprzężonym karabinem maszynowym kalibru 7,62 milimetra, dwiema wyrzutniami przeciwpancernych pocisków kierowanych Barʹer i granatnikiem automatycznym AG-17 kalibru 30 milimetrów.

Moduł otrzymała ponadto system grantów dymnych produkcji polskiej Lubawy. Za stabilizację odpowiada cyfrowy stabilizator elektromechaniczny SVU-500-10R. Moduł wyposażono w system kierowania ogniem Kasztan. Przyrządy obserwacyjne pozwalają wykrywać cele na dystansie do 8 tysięcy metrów w ciągu dnia i od 600 do 2 tysięcy metrów w nocy.

Czujniki – kamerę telewizyjną Trek i optyczne urządzenie obserwacyjne o widoku panoramicznym Panorama-2B – umieszczono w środkowej części modułu, blisko armaty, co ma pozytywnie wpływać na zwiększenie ich trwałości.

Na podwoziu Atamana można stworzyć całą rodzinę pojazdów opancerzonych, w tym wóz dowodzenia, ambulansu, transportera opancerzonego, bojowego wozu piechoty, moździerza samobieżnego i kołowego niszczyciela czołgów. Na Atamanie można zainstalować wieżę Cockerill LCTS 90MP lub CSE 90LP kalibru 90 milimetrów.

Zobacz też: Ukraina dostarczy Turcji silniki do dronów

(defence-ua.com)

NWO Praktika