Korea Południowa poinformowała, że zamierza powiększyć flotę samolotów wczesnego ostrzegania i dowodzenia. O kontrakt na te maszyny zamierza walczyć między innymi Saab, który przygotowuje ofertę na samoloty GlobalEye. W tej chwili siły powietrzne Korei Południowej wykorzystują cztery samoloty Boeing 737 AEW&C.

Przedstawiciel Saaba powiedział, że spodziewa się, iż Korea Południowa będzie chciała zamówić dwa samoloty z opcją na kilka kolejnych. Są to tylko spekulacje, ponieważ odpowiedzialny za zamówienia uzbrojenia urząd DAPA szczegóły programu ma ogłosić w dalszej części tego roku. Wtedy okaże się, ile samolotów wchodzi w grę oraz czy będzie organizowany przetarg czy zakup z wolnej ręki.

Oferta szwedzkiej firmy obejmować będzie nie tylko samoloty GlobalEye, ale również współpracę techniczną przy innych projektach lotniczych. Chociaż oferta jest dopiero przygotowywana, przedstawiciele Saaba już rozmawiali z lokalnymi firmami, analizując dostępne możliwości współpracy, i zapoznawali się z południowokoreańskim przemysłem lotniczym.

Saab już w tej chwili ma silne więzi gospodarcze z przedsiębiorstwem LIG Nex1 działającym w branży elektroniki wojskowej i produkcji pocisków. Obie firmy współpracowały w przeszłości przy sprzedaży do Korei Południowej radarów przeciwartyleryjskich ARTHUR (Artillery Hunting Radar) i rozwoju techniki radarowej.

System rozpoznawczy GlobalEye został zabudowany na kadłubie samolotu Bombardier Global 6000. Głównym elementem jest zamontowany nad kadłubem radar AESA Erieye ER. Jak informuje producent, w porwaniu z poprzednią wersją nowy radar zyskał możliwości większe o siedemdziesiąt procent. Ponadto na samolocie zamontowano między innymi radar morski Leonardo Seaspray 7500E X i głowicę systemu FLIR.

Długotrwałość lotu sięga jedenastu godzin. Aby przez ten czas pięciu operatorów konsol miało odpowiednie warunki do pracy, w samolocie umieszczono również przedział wypoczynkowy z czterema miejscami. Ponadto system można skonfigurować w ten sposób, że systemy rozpoznawcze samolotu są obsługiwane zdalnie ze stanowisk naziemnych.

Zobacz też: Duże manewry w północnej Szwecji

(janes.com)

Saab