Cztery myśliwce F-16A MLU i około siedemdziesięciu osób personelu z portugalskich sił powietrznych zostało przebazowanych do 22. Bazy Lotnictwa Taktycznego w Malborku. Głównym celem Portugalczyków w Polsce jest odbycie ćwiczeń, ale jednocześnie jest to element wzmocnienia wschodniej flanki NATO oraz przykład kolektywnej obrony i solidarności wewnątrz sojuszu.

– Portugalskie F-16 mogą być wykorzystywane do zadań obrony powietrznej i zwalczania celów naziemnych – mówi podpułkownik João Rosa. – Dzięki temu mamy możliwość działania elastycznego i możemy dobrze wykorzystać czas na ćwiczenia z państwem przyjmującym oraz siłami sojuszniczymi stacjonującymi w tym rejonie. Będziemy ćwiczyć nie tylko z sojusznikami z NATO, ale także ze Szwedami i Finami.

Portugalskie samoloty służą jako wsparcie szkoleniowe wysuniętych grup bojowych stacjonujących w Polsce i państwach bałtyckich, jak również kontyngentu misji „Baltic Air Policing”. W czasie pobytu portugalscy piloci ćwiczyli między innymi z niemieckimi Eurofighterami stacjonującymi w Estonii. Ponadto realizowano ćwiczenia z udziałem samolotu AWACS. Kontrolę taktyczną nad portugalskim kontyngentem sprawuje Połączone Centrum Operacji Lotniczych NATO w Uedem w Niemczech.

Portugalczycy przylecieli na początku marca i będą w Polsce przez mniej więcej dwa miesiące. Potem myśliwce wrócą do bazy macierzystej Monte Real, gdzie na powrót rozpoczną dyżury w systemie obrony przestrzeni powietrznej Portugalii.

Komentarz: Wybór Malborka jako miejsca ćwiczeń był podyktowany prawdopodobnie chęcią ćwiczenia walk powietrznych przeciwko polskim MiG-om-29, z którymi na co dzień Portugalczycy nie mają styczności. Niestety kolejny wypadek polskiego myśliwca spowodował uziemienie całej floty Fulcurumów, więc Portugalczycy muszą się zadowolić ćwiczeniami z innymi samolotami. Ponadto dodatkowym aspektem jest bliskość Obwodu Kaliningradzkiego i aktywność lotnictwa rosyjskiego – z pewnością przyczynia się to do nabywania dużych i nowych doświadczeń przez portugalskich pilotów.

Zobacz też: Portugalia myśli o prywatyzacji szkolenia pilotów

(ac.nato.int)

Maciej Hypś, Konflikty.pl