Rządy Francji i Niemiec przyznały Dassault Aviation, Airbusowi oraz ich partnerom: MTU Aero Engines, Safran, MBDA i Thales, wstępną umowę ramową (faza 1A), która rozpoczyna fazę demonstracyjną przyszłego europejskiego samolotu bojowego Future Combat Air System (FCAS). Umowa ramowa obejmuje okres osiemnastu miesięcy i uruchamia działania związane z opracowaniem demonstratorów i dopracowywaniem najnowocześniejszych technologii. Celem jest rozpoczęcie prób w locie już w 2026 roku.

Od początku 2019 roku partnerzy przemysłowi pracują nad przyszłą architekturą w ramach tak zwanego wspólnego studium koncepcyjnego. Teraz program FCAS wchodzi w kolejny etap fazy demonstracyjnej. Zaangażowane w program firmy wspólnie opracują środowisko symulacyjne, aby zapewnić spójność między poszczególnymi demonstratorami. Początkowo faza ta skoncentruje się na głównych wyzwaniach technologicznych dla poszczególnych dziedzin:

  • Myśliwiec nowej generacji (NGF) – z Dassault Aviation jako głównym wykonawcą i Airbusem jako głównym partnerem – który będzie głównym elementem FCAS
  • Systemy bezzałogowe – nosiciele uzbrojenia z Airbusem jako głównym wykonawcą i MBDA jako głównym partnerem,
  • Chmura bojowa z Airbusem jako głównym wykonawcą i Thalesem jako głównym partnerem,
  • Silnik Safrana z MTU jako głównym partnerem.

Uruchomienie fazy demonstracyjnej to efekt decyzji politycznej krajów partnerskich FCAS oraz powiązanych przedsiębiorstw przemysłowych do pójścia naprzód i współpracowania w sposób uczciwy i zrównoważony. FCAS ma być projektem gwarantującym przyszłą europejską suwerenność operacyjną, przemysłową i technologiczną. Kolejnym ważnym krokiem w programie FCAS będzie dołączenie Hiszpanii i zaangażowanie dodatkowych dostawców, począwszy od fazy 1B, która nastąpi po pomyślnym zakończeniu fazy 1A.

Zobacz też: Włochy skłaniają się ku Tempestowi

(Informacja prasowa)

Airbus / Herve Gousse