Dyrekcja Generalna do spraw Zasobów Materiałowych (DGMR) poinformowała 11 września, że wybrała następcę samochodów Iveco LMV Lynx. Bruksela pozyska 322 pojazdy opancerzone Joint Light Tactical Vehicle, które w belgijskich wojskach lądowych otrzymają oznaczenie CLV (Commando en Liaison Voertuigen). Rada ministrów dała resortowi obrony zielone światło w sprawie rozpoczęcia procedury zakupu.

Być może nie jest to niespodzianka, ale do tej pory mówiło się, że liderem w wyścigu są lekkie opancerzone pojazdy rozpoznawcze Serval. Przedsiębiorstwo Nexter Systems liczyło na wykorzystanie efektu skali, gdyż do Belgii trafią pojazdy Griffon VBMR i Jaguar EBRC. Wszystkie JLTV mają dotrzeć do odbiorcy do końca 2023 roku, czyli trzy lata przed zaplanowanym przejściem na emeryturę ostatniego z Lynksów. Będą kosztować około 135 milionów euro. Belgijski kontrakt oznacza systematyczne powiększanie dość szerokiego już grona użytkowników JLTV.

Planowane jest wyposażenie 135 egzemplarzy w zdalnie sterowane moduły uzbrojenia deFNder Light z karabinem maszynowym kalibru 7,62 milimetra. Trzydzieści pojazdów będzie użytkowanych przez Medische Component, czyli wojskową służbę medyczną.

Bruksela zamierza wycofać pojazdy Iveco LMV Lynx do 2026 roku. W listopadzie 2019 roku podjęto decyzję o przedwczesnej rezygnacji z ich usług, okazało się bowiem, że konstrukcja pojazdów nie wytrzymała dodatkowej masy w postaci nowych paneli pancerza i zdalnie sterowanych modułów uzbrojenia.

Producent optymistycznie zakładał, że dopuszczalna masa całkowita podstawowego Lynksa wyniesie 4855 kilogramów, 6212 kilogramów dla wersji RPK (Removable Protection Kits) z wymiennym opancerzeniem dodatkowym, zaś 6383 kilogramów – dla wersji RPK i SPS (Self‑Protection System) ze zdalnie sterowanymi modułami uzbrojenia z karabinami maszynowymi kalibru 7,62 milimetra.

We wrześniu ujawniono pęknięcia w podwoziach, a potem także w pancerzu dachowym 120 pojazdów z dodatkowym uzbrojeniem i opancerzeniem. Coraz częściej powtarzały się narzekania żołnierzy używających samochodów tego typu podczas operacji zagranicznych (w Mali), na terytorium państwa (do ochrony baz lotniczych) i manewrów w krajach NATO. Wtórowali im mechanicy, wytykając ciężką i kosztowną konserwację.

Warto przypomnieć, że pojazdy są względnie młode. Skonstruowano je w 2005 roku, a w 2007 roku rozpoczęły służbę.

Belgia: Zmodernizowane Pandury są niesprawne

(mil.be)

Oshkosh Defense