W belgijskich mediach pojawiły się informacje, które podają w wątpliwość przeprowadzoną modernizację czterdziestu czterech transporterów opancerzonych Pandur. Okazuje się, że kontrakt wart 31 milionów dolarów mógł sprawić, że wozy stały się całkowicie bezużyteczne. Dokumenty ministerstwa obrony mają nawet stwierdzać, że użytkowanie Pandurów może być niebezpieczne.

Belgijskie wojska lądowe wykorzystują pojazdy tego typu w wersji dowódczej, ewakuacji medycznej i wozu rozpoznawczego. Pandury liczą ponad dwadzieścia lat, wobec czego istniała konieczność przeprowadzenia modernizacji i remontu, które miały na celu wydłużenie resursów i unowocześnienie.

Specjaliści szwajcarskiego przedsiębiorstwa RUAG Defence zamontowali między innymi nowe opancerzenie, klimatyzację i nowe amortyzatory, a także wzmocnili płytę podłogową. Według ministerstwa obrony modernizacja była konieczna, aby zapewnić bezpieczeństwo użytkowania pojazdów.

Żołnierze, którzy testowali zmodernizowane pojazdy, nie są jednak zadowoleni z wprowadzonych modyfikacji. Nazwali je nawet „całkowicie bezużytecznymi”. Każdy, kto mierzy więcej niż 170 centymetrów, jakoby ma problemy z wsiadaniem i wysiadaniem. Bardziej zdecydowane opinie głoszą, że wyższe osoby są po prostu wykluczone jako załoganci. Ponadto kierowca ma problemy z dosięgnięciem pedałów. Montaż dodatkowego pancerza i sprzętowi spowodował, że załoga ledwo mieści się w pojeździe.

Ocenia się, że hamowanie i sterowanie pojazdem, a w szczególności skręcanie, stwarzają niebezpieczeństwo. Z tego wynika, że układ kierowniczy i hamulce nie działają prawidłowo. Podsumowując: żaden z unowocześnionych Pandurów nie nadaje się do użycia ze względów bezpieczeństwa. Pojazdy zakwalifikowano jako bardzo wysokiego ryzyka. Miały one uzyskać gotowość operacyjną najpóźniej w 2021 roku i trafić do Mali. Obecnie termin ten nie zostanie dotrzymany, a w służbie spodziewa się ich rok później. W 2025 roku zastąpią je kołowe wozy rozpoznawcze Jaguar EBRC.

To nie jedyne problemy sprzętowe belgijskich wojsk lądowych. Rząd belgijski ogłosił 22 listopada, że wycofa ze służby 437 lekkich pojazdów wielozadaniowych Iveco LMV Lynx i zastąpi je 322 nowymi pojazdami. Wyjątkowo krótka żywotność Lynksów wynika z ujawnionych we wrześniu pęknięć w podwoziach, a potem także w pancerzu dachowym 120 pojazdów z dodatkowym uzbrojeniem i opancerzeniem.

Zobacz też: Belgijskie ćwiczenia z wykorzystaniem fortu Eben-Emael

(brusselstimes.com)

U.S. Army / Pfc. Caleb Foreman