Pod koniec 2023 roku flotę tiltrotorów V-22 Osprey uziemiono na trzy miesiące po katastrofie u wybrzeży Japonii. Pomimo zniesienia ograniczeń przez większą część roku maszyny wykorzystywano w ograniczonym zakresie, co znacząco wpłynęło na działanie lotniskowcowych grup uderzeniowych, które w dużej mierze są uzależnione od CMV-22B. To właśnie te maszyny odpowiadają za carrier onboard deliveries (COD), czyli bezpośrednie dostawy priorytetowych ładunków (jak części zamienne czy listy) i personelu na pokład lotniskowca podczas rejsu.

Obecnie przedstawiciele amerykańskiej marynarki wojennej przyznają, że ponowne uziemienie całej floty jest nie do zaakceptowania, zwłaszcza że od przyszłego roku nie będzie alternatywnej maszyny, która mogłaby zapewnić szybkie zaopatrzenie lotniskowców. W niektórych sytuacjach można oczywiście wykorzystać śmigłowce, ale CMV-22B mają nad nimi przewagę szybkości i masy zabieranego ładunku.

Jeszcze niedaw­no zaopatrzenie dla lotniskowców przewoziły samoloty transportowe C-2A Greyhound. Są one jednak przestarzałe i wyeksploatowane, a koniec ich służby ma nastąpić w sierpniu 2026 roku. Prawie wszystkie eskadry wykorzystujące C-2A przesiadły się już na Ospreye. Wyjątkiem pozostaje VRC-40 „Rawhides” z Norfolku w Wirginii. W służbie pozostaje jeszcze piętnaście Greyhoundów, które wspierają logistykę i transfer personelu na wschodnim i zachodnim wybrzeżu Stanów Zjednoczonych i przejęły zadania uziemionych CMV-22.

Kontradmirał Douglas Verissimo, szef dowództwa lotnictwa marynarki wojennej na obszar Atlantyku (AIRLANT), w czasie konferencji Sea Air Space opowiedział o tym, jak w trybie awaryjnym zorganizowano COD‑y. Aby zaspokoić wymagania operacyjne, trzeba było ściągać pilotów z eskadr latających na samolotach wczesnego ostrzegania E-2 Hawkeye (Greyhounnd jest wersją transportową Hawkeye’a).

Trzy CMV-22B Ospreye z eskadry zabezpieczenia logistycznego floty VRM-30 na pokładzie USS Carl Vinson (CVN 70).
(US Navy / Mass Communication Specialist Seaman Isaiah Williams)

Verissimo stwierdził, że system utrzymania floty CMV-22 musi zostać dopracowany w taki sposób, aby w przyszłości można było zapewnić gotowość do natychmiastowego lotu dwóch z trzech maszyn obecnych na pokładzie lotniskowca. Podkreślił również, że Ospreye są cenione przez załogi ze względu na znacznie większy potencjał operacyjny w porównaniu do poprzedników, a także możliwość tankowania w locie. Zdaniem kontradmirała nie można dopuścić do kolejnego uziemienia wszystkich tiltrotorów.

Odkąd rozpoczęliśmy finansowanie Konfliktów przez Patronite i Buycoffee, serwis pozostał dzięki Waszej hojności wolny od reklam Google. Aby utrzymać ten stan rzeczy, potrzebujemy 1700 złotych miesięcznie.

Możecie nas wspierać przez Patronite.pl i przez Buycoffee.to.

Rozumiemy, że nie każdy może sobie pozwolić na to, by nas sponsorować, ale jeśli wspomożecie nas finansowo, obiecujemy, że Wasze pieniądze się nie zmarnują. Nasze comiesięczne podsumowania sytuacji finansowej możecie przeczytać tutaj.

CZERWIEC BEZ REKLAM GOOGLE 3%

Gdyby CVM-22B zostały zmuszone do postoju już po wycofaniu C-2A, uniemożliwiłoby to szybkie dostarczanie na przykład zapasowych silników dla samolotów stacjonujących na lotniskowcach. Również Korpus Piechoty Morskiej obawiał się, że przez długotrwałe zawieszenie lotów formacja zatraci część swoich zdolności, tworząc luki w dostępnych możliwościach transportowych.

Od kilku lat nad flotą V-22 krąży fatum usterek technicznych i błędów personelu doprowadzających do wypadków. Od 2022 roku doszło do trzech katastrof (wliczając ubiegłoroczną), z czego tylko jedną spowodował błąd pilota – w Norwegii podczas ćwiczeń „Cold Res­ponse 2022”. Kolejny wypadek nastąpił trzy miesiące później w Kalifornii. Bezpośrednią przyczyną był problem ze sprzęgłem w przekładni łączącej silnik Rolls-Royce T406 ze śmigłowirnikiem. Od 2017 roku odnotowano cztery incy­denty z działaniem feralnego sprzęgła.

C-2A Greyhound startuje z USS George H.W. Bush (CVN 77).
(US Navy / Mass Communication Specialist 2nd Class Brandon Roberson)

29 listopada 2023 roku CV-22B numer 12-0065 runął do morza u wybrzeży japońskiej wyspy Yakushima w czasie rutynowego lotu. Dowódz­two Operacji Specjalnych amerykańskich sił powietrznych (AFSOC) potwierdziło śmierć całej ośmioosobowej załogi. Feralny Osprey należał do 21. Eskadry 353. Skrzydła Operacji Specjalnych, stacjonującego na co dzień w bazie lotniczej Yokota w Japonii.

Wstępnie ustaloną przyczyną katastrofy była usterka techniczna struktury kadłuba o bliżej nieokreślonej przyczynie, niezwiązana z problematyczną przekładnią. Ostatecznie V-22 warunkowo zostały dopuszczone do dalszej eksploatacji, jednak wciąż pojawiają się pytania dotyczące przyszłości tych maszyn.

US Navy / Mass Communication Specialist 3rd Class August Y. Clawson