Wydawać się może, iż nad Korpusem Piechoty Morskiej Stanów krąży fatum niedostępności lądowych i lotniczych środków transportu. O ile sytuacja z nowymi pływającymi transporterami opancerzonymi ACV zaczyna się klarować – wozy rozpoczną służbę operacyjną wiosną – o tyle wciąż niepewna pozostaje przyszłość tiltrotorów V-22 Osprey. Po listopadowej katastrofie CV-22B amerykańskich sił powietrznych u wybrzeży Japonii zawieszono loty wszystkich maszyn tego typu w amerykańskich siłach zbrojnych. Korpus obawia się, że przez długotrwałe zawieszenie lotów formacja zatraci część swoich zdolności.

CV-22B numer 12-0065 runął do morza u wybrzeży japońskiej wyspy Yakushima podczas rutynowego lotu szkoleniowego 29 listopada 2023 roku. Dowództwo Operacji Specjalnych amerykańskich sił powietrznych (AFSOC) potwierdziło śmierć całej ośmioosobowej załogi. Feralny Osprey należał do 21. Eskadry 353. Skrzydła Operacji Specjalnych, stacjonującego na co dzień w bazie lotniczej Yokota w Japonii.



Tydzień później Dowództwo Systemów Powietrznych Marynarki Wojennej (NAVAIR) ogłosiło, że cała flota V-22 należąca do US Navy i US Marine Corps zostanie uziemiona do czasu wykrycia przyczyny katastrofy. Podobną decyzję podjęły siły powietrzne i skrzydło lotnicze japońskich Lądowych Sił Samoobrony, wykorzystujące Ospreye jako jedyny użytkownik eksportowy.

Z uwagi na trwające śledztwo zarówno NAVAIR, jak i USAF nie przekazują żadnych szczegółów. Poinformowano jedynie, iż wstępnie ustaloną przyczyną katastrofy była usterka techniczna struktury kadłuba o bliżej nieokreślonej przyczynie. Zastępca komendanta piechoty morskiej, generał Christopher Mahoney, w wywiadzie dla portalu USNI News potwierdził, że katastrofa nie była związana z problematycznym sprzęgłem w przekładni łączącej silnik Rolls-Royce T406 z wirnikiem.

Mahoney podzielił się też obawami związanymi bezpośrednio z długotrwałym uziemieniem floty V-22. Obecnie nie ma żadnego harmonogramu przywrócenia maszyn do lotu, uziemienie potrwa, dopóki nie zostanie odkryta przyczyna katastrofy. Stworzyło to pewne luki w zdolnościach logistycznych zarówno marines, jak i marynarki wojennej.

CV-22B Osprey jest przeznaczony do wsparcia sił specjalnych. Jest wyposażony między innymi w sondę do tankowania w powietrzu, dodatkowe zbiorniki paliwa i radar do lotów według profilu terenu AN/APQ-186.
(Julian Herzog, Creative Commons Attribution 4.0 International)



US Navy pozbawiona CMV-22B, postanowiła aby lotniskowcowe grupy uderzeniowe Carla Vinsona (CVN 70) i Theodore’a Roosevelta (CVN 71) przyw­ró­ciły stare samoloty transportowe C-2A Greyhound do misji zaopatrywania lotniskowców.

W przypadku marines zezwolono, aby grupa desantowa szybkiego reagowania USS Bataan (LHD 5) mogła użyć V-22 w przypadku zaistnienia sytuacji kryzysowej, na przykład ewakuacji amerykańskich żołnierzy z Libanu. Mahoney zauważa, że na co dzień koniem roboczym amerykańskiej piechoty morskiej są ciężkie śmigłowce transportowe CH-53E Sea Stallion, wspierane przez lżejsze UH-1Y Venomy. O ile w perspektywie krótko terminowej Sea Stalliony i Venomy wystarczają do wykonywania podstawowych zadań, o tyle na dłuższą metę istnieje poważne ryzyko, że załogi Ospreyów zatracą swoje umiejętności.

CV-22 ze złożonymi płatami i śmigłowirnikami w hangarze na Hurlburt Field.
(US Air Force / Staff Sgt. John Bainter)

ACV rozpoczną służbę operacyjną wiosną

Impas dotyczący wprowadzenia do służby operacyjnej amfibijnych transporterów opancerzonych ACV w najbliższych miesiącach zostanie przełamany. Wiosną transportery oficjalnie rozpoczną służbę operacyjną w jednostkach ekspe­dy­cyj­nych piechoty morskiej (MEU) i grupach desantowych szybkiego rea­go­wa­nia (ARG). Mahoney przekazał, że nowe transportery zostaną przydzielone do 15. MEU. Jednostka zostanie rozmieszczona jako część ARG Boxera.



Według obecnych planów po zakończeniu cyklu szkoleniowym ACV zostaną rozmieszczone na pokładach okrętów desantowych USS Boxer (LHD 4) i Harpers Ferry (LSD 49). Okręty wraz z 15. MEU mają operować w rejonie Pacyfiku. Dodatkowo zakłada się, że transportery zostaną rozmieszczone również na USS Somerset (LPD 25). Okręt wziąć ma udział w planowanych na ten rok manewrach „Malabar” z indyjską marynarką wojenną i „Cobra Gold” wspólnie z flotą Tajlandii. Mahoney dodał, że transportery przechodzą serię prób desantowych na akwenach zamkniętych. Ich zaliczenie pozwoli na prowadzenie prób na otwartych akwenach.

ACV podczas szkoleń desantu drogą morską na wybrzeżu Kalifornii, czerwiec 2023.
(US Marine Corps / Pfc. Logan Courtright)

Po serii kilku incydentów z udziałem ACV w 2022 roku opracowano nową procedurę szkoleniową. Dodatkowo w wyniku śledztwa prowadzonego po śmiertelnym wypadku z udziałem starszego AAV7 stwierdzono, że użycie pojazdów tego typu w stosunku do nowych ACV znacząco się różni, co również należało uwzględnić przy tworzeniu programu szkoleń.

W tym celu stworzono Jednostkę Szkolenia Przejściowego (TTU), której zlecono dopracowanie planów kursów dla członków załóg nowych trans­por­terów, techników i dowódców jednostek mających otrzymać nowe ACV. Postępy odnotowują również prace przy wersjach specjalistycznych transporterów ACV. Z początkiem roku koncern BAE Systems dostarczył marines pierwszy seryjny transporter w odmianie wozu dowodzenia ACV-C.

Zobacz też: Filmy propagandowe i kupno śmigłowca – chińsko-tajwańska wojna szpiegowska

US Navy / Chief Petty Officer Joe Kane