Lotniskowce typu Nimitz
Amerykańskie lotniskowce typu Nimitz to największe i najsilniejsze jednostki bojowe, jakie kiedykolwiek pływały po wodach świata. Od czasów II wojny światowej rola lotniskowców zaczęła ogromnie wzrastać.
Amerykańskie lotniskowce typu Nimitz to największe i najsilniejsze jednostki bojowe, jakie kiedykolwiek pływały po wodach świata. Od czasów II wojny światowej rola lotniskowców zaczęła ogromnie wzrastać.
Priorytetem dla flot powietrznych właściwie wszystkich armii świata, oprócz opracowania oraz wdrożenia do służby nowoczesnych konstrukcji lotniczych, były także zagadnienia związane z odpowiednim przeszkoleniem personelu latającego oraz z ciągłym doskonaleniem jego umiejętności.
Po II wojnie światowej w Związku Radzieckim nie przywiązywano zbyt wielkiej wagi do budowy lotniskowców.
Na przełomie lat 60. i 70. przedsiębiorstwa lotnicze kilku państw, czerpiąc liczne doświadczenia w użyciu samolotów myśliwsko-bombowych w toczących się w owym czasie wielu konfliktów lokalnych, rozpoczęły studium nad samolotem bojowym, który mógłby skuteczniej niż dotychczas wypełniać zadania bezpośredniego wsparcia na polu walki.
W końcu lat 60-tych zakłady lotnicze kilku państw świata, wskutek wielu doświadczeń wyniesionych z toczących się w różnych częściach globu konfliktach lokalnych, rozpoczęły realizację nowych koncepcji samolotów uderzeniowych.
Niemiecka „sto dziewiątka”, zapisała się na kartach historii drugiej wojny światowej, jako jeden z najważniejszych i najsłynniejszych samolotów w swojej klasie, podobnie jak brytyjski Spitfire, czy amerykański Mustang (z resztą należycie).
Jednoosobowy samolot wielozadaniowy, myśliwsko-szturmowy morski i lądowy. Dwusilnikowy w układzie klasycznym średnioplata z podwoziem trójpunktowym z kołem przednim.
Jednomiejscowy, dwusilnikowy, turboodrzutowy samolot myśliwsko-bombowy przeznaczony do precyzyjnego atakowania celów naziemnych, o konstrukcji metalowej, zoptymalizowanej pod względem rozpraszania promieniowania radarowego i uzyskania niskiej emisji promieniowania podczerwonego.
Pojawił się podczas II wojny światowej. Był jeszcze bardzo niedoskonały, jednak już wtedy decydował o obliczu bitew powietrznych i morskich. Można powiedzieć, że w dużej części to właśnie dzięki niemu Wielka Brytania obroniła się przed Luftwaffe.
W-3 Sokół to wielozadaniowy dwusilnikowy śmigłowiec zaprojektowany w układzie jednowirnikowym ze śmigłem ogonowym. Dopuszczony jest do lotów w temperaturze od -40 stopni do + 43 stopni. Eksploatacja śmigłowca jest możliwa przy wietrze czołowym do 25 m/s bocznym do 18 m/s.