Departament Obrony poinformował Kongres o zamiarze jednoczesnego zamówienia dwóch lotniskowców typu Ford. Taki ruch ma przynieść oszczędności szacowane na 4 miliardy dolarów. Kontrakt może być podpisany jeszcze w tym miesiącu, a lotniskowce otrzymają numery CVN 80 i CVN 81.

– To mądre posunięcie pozwoli zaoszczędzić pieniądze podatników, a stoczniom pozwoli zachować u siebie wykwalifikowanych pracowników – chwalił pomysł senator Tim Kaine z senackiej komisji obrony. – W Newport News budują najlepsze lotniskowce na świecie i wiem, że są gotowi, aby poradzić sobie ze wzrostem zamówień, który nastąpi w drodze do celu, jakim jest flota złożona z 355 okrętów.

Oficjalnie pomysł równoczesnego zamówienia dwóch lotniskowców pojawił się w marcu 2018 roku. Wtedy marynarka wojenna zwróciła się do stoczni Huntington Ingalls Industries – Newport News Shipbuilding z prośbą o wycenę takiego zamówienia i wyliczenie potencjalnych oszczędności. Stocznia jest jedynym producentem lotniskowców w Stanach Zjednoczonych. Podobne podejście stosowano już w latach osiemdziesiątych, gdy kilka razy zamawiano po dwa lotniskowce typu Nimitz.

Przy ustalaniu budżetu Departamentu Obrony kongresmeni zgodzili się na jednoczesne zamówienie dwóch lotniskowców, ale pod kilkoma warunkami. Konieczne jest udowodnienie znacznych oszczędności w porównaniu z klasycznym zamawianiem pojedynczych okrętów, obecność w budżecie niewykorzystanych pieniędzy wystarczających na oba okręty, a także wykazanie, że konstrukcja lotniskowca będzie już dopracowana i wolna od ryzyka technicznego oraz że w kontrakcie zostanie określona sztywna ostateczna cena obu jednostek.

USS Gerald R. Ford – pierwszy okręt serii – powinien osiągnąć gotowość operacyjną w 2020 roku.

Zobacz też: Mattis: Nasze lotniskowce mają być nieprzewidywalne

(news.usni.org)

US Navy / Mass Communication Specialist 2nd Class Ridge Leoni