4 sierpnia w bazie lotniczej Anápolis w pobliżu Brasílii odbyła się uroczystość przekazania brazylijskim siłom powietrznym pierwszego samolotu transportowego Embraer KC-390. Maszyna będzie służyć w 1° Grupo de Transporte de Tropa, czyli 1. Dywizjonu Transportu Wojska, z bazy Campo dos Afonsos pod Rio de Janeiro.

Brazylijskie lotnictwo zamówiło dwadzieścia osiem maszyn tego typu. Embraer zawarł z siłami powietrznymi pięcioletnią umowę, która obejmuje – oprócz samolotów – także wsparcie logistyczne i inżynieryjne: kontrolę utrzymania sprawności maszyn, naprawy komponentów, pomoc personelu technicznego w obsłudze i dostawy części zamiennych.

KC-390 to średni samolot transportowy mogący zabrać do 26 ton ładunku, w tym opancerzone pojazdy kołowe czy śmigłowce. Napędzany jest przez dwa silniki turbowentylatorowe KE-390 IAE V2500 i może osiągać prędkość 870 kilometrów na godzinę. Embraer KC-390 ma możliwość tankowania w powietrzu, a dzięki dodatkowym wewnętrznym zbiornikom paliwa sam może pełnić funkcję powietrznego tankowca. Co ważne, KC-390 jest w stanie operować z nieutwardzonych bądź uszkodzonych pasów startowych.

Embraer prowadzi intensywną kampanię mającą promować KC-390 na zagranicznych rynkach. W lipcu na zamówienie pięciu samolotów zdecydowała się Portugalia. Wartość umowy sięga blisko 900 milionów euro. Z kolei listy intencyjne w sprawie zakupu podpisały już Argentyna, Czechy, Kolumbia i Chile. W ubiegłym miesiącu zainteresowanie pozyskaniem maszyn miały wyrazić Węgry.

Zobacz też: Peru i Polska w grze o brazylijskie okręty typu 209/1400

(flightglobal.com)

Embraer