Według kanadyjskiego ministerstwa obrony w 2019 roku okręty podwodne Królewskiej Kanadyjskiej Marynarki Wojennej nie wyszły w morze na ani jeden dzień. Absencja jednostek spowodowana była wykonywanymi naprawami i konserwacją. Nie jest to koniec prac, gdyż okręty będą dalej modernizowane, aby utrzymać je w służbie jeszcze przez co najmniej piętnaście lat.

W ubiegłym roku okręty typu VictoriaVictoria, Windsor, Chicoutimi i Corner Brook – znajdowały się w suchych dokach kanadyjskich stoczni. Oczekuje się, że trzy z nich wrócą do służby w tym roku, ale będzie to niezwykle trudne do spełnienia. Podjęcie decyzji o ograniczonej modernizacji było nieodzowne, gdyż resurs pierwszego z nich upływał w 2021 roku, ostatniego – w 2027 roku.

O naprawach i konserwacji wszystkich czterech okrętów zdecydowano po powrocie dwóch z długich rejsów bojowych w latach 2017–2018 roku. HMCS Chicoutimi spędził 197 dni w morzu, uczestnicząc w monitorowaniu egzekwowania sankcji u wybrzeży Korei Północnej i odwiedzając Japonię w ramach zaangażowania na zachodnim Pacyfiku. Z kolei HMCS Windsor przez 115 dni pozostawał poza bazą macierzystą, biorąc udział w operacjach NATO na Atlantyku.

Utrzymanie floty okrętów podwodnych nie jest tanie. Dane kanadyjskiego resortu obrony pokazują, że tamtejsza marynarka wojenna przez ostatnie dwa lata zainwestowała 325 milionów dolarów kanadyjskich rokrocznie w utrzymanie i naprawy okrętów podwodnych. Koszty modernizacji wszystkich okrętów szacuje się na 2 miliardy dolarów kanadyjskich. Co prawda rozpatrywano też wariant pozyskania nowych jednostek, ale zdecydowano, że bardziej rozsądne będzie jednak odrestaurowanie posiadanych. Z pewnością ma to związek z coraz droższym programem Canadian Surface Combatant, którego celem jest zbudowanie piętnastu okrętów mających zająć miejsce fregat typu Halifax i niszczycieli typu Iroquois.

Okręty podwodne typu Victoria zaprojektowano i zbudowano w Wielkiej Brytanii w latach 1983–1993 w celu uzupełnienia floty jednostek z napędem nuklearnym. Pierwotnie sklasyfikowane przez Brytyjczyków jako typ Upholder, służyły przez krótki okres czasu i zostały wycofane z eksploatacji w 1991 roku. W latach 1993–1994 Ottawa pozyskała te okręty, aby zastąpić w 1998 roku wycofane z eksploatacji jednostki typu Oberon.

Dokumenty dotyczące kanadyjskiej polityki obronnej z 2017 roku nie zakładają pozyskania nowych okrętów podwodnych do 2040 roku. Plany przedstawione niedawno przed Izbą Gmin wskazują, że marynarka chce utrzymać okręty podwodne „efektywne operacyjnie do połowy kolejnej dekady”.

Zobacz też: Kanada rozważa powołanie nowej agencji zamówień obronnych

(navalnews.net, nationalpost.com)

Alan Rowlands, domena publiczna