Królewskie Holenderskie Siły Powietrzne odebrały 3 kwietnia pierwszy ciężki śmigłowiec transportowy CH-47F Block I w konfiguracji tożsamej z przeznaczoną dla amerykańskich wojsk lądowych. Maszyna w wersji F jest jedną z dwudziestu, które Holandia zamówiła jeszcze we wrześniu 2015 roku.
Kontrakt zakładał modernizację sześciu CH-47D do najnowszego wariantu i dostawę czternastu fabrycznie nowych. Całkowity koszt zakupu wyniósł 915 milionów euro.
Nad realizacją kontraktu w ramach procedury Foreign Military Sales czuwa holenderska agencja do spraw zakupów obronnych (Defensie Materieel Organisatie). Warto przypomnieć, że początkowo Holandia zamierzała pozyskać śmigłowce CH-47F (NL), czyli w konfiguracji przeznaczonej specjalnie dla lokalnego lotnictwa, ale porzucono te plany, gdyż były zbyt kosztowne.
Według wstępnego harmonogramu pierwszy śmigłowiec miał pojawić się w służbie Koninklijke Luchtmacht jeszcze w 2019 roku. Wszystkie maszyny miały trafić do odbiorcy do końca 2021 roku. W obecnej sytuacji jednak dotrzymanie warunków kontraktu może okazać się niemożliwe.
Boeing CH-47F Chinook jest zmodernizowaną wersją śmigłowca transportowego CH-47D. Zakres wprowadzonych zmian obejmuje między innymi instalację nowych silników o mocy 4800 koni mechanicznych każdy, zwiększenia udźwigu do 11 ton (zastosowanie nowych sposobów podczepiania i przenoszenia ładunków) i zmiany w awionice. Wprowadzono automatyczny cyfrowy system kontroli lotu i cyfrowe wyposażenie kabiny pilotów Common Avionics Architecture System (CAAS) w pełni zintegrowane ze szklanym kokpitem śmigłowca Chinook. Podkreśla się, że dzięki tym modyfikacjom niższy będzie koszt utrzymania śmigłowców w siłach zbrojnych.
Śmigłowiec osiąga prędkość około 300 kilometrów na godzinę i może przetransportować 55 żołnierzy lub specjalistyczny sprzęt. Uzbrojony jest w trzy karabiny maszynowe kalibru 7,62 milimetra, które zamontowano w drzwiach.
W ubiegłym roku Królewskie Holenderskie Siły Powietrzne dysponowały flotą jedenastu CH-47D wprowadzonych do służby w 1995 roku i sześciu CH-47F pozostających w linii od 2013 roku. Do tego czasu z linii wycofano sześć śmigłowców najstarszych śmigłowców CH-47D. Większość maszyn służy w 298. Eskadrze i stacjonuje w bazie lotniczej Breda-Gilze Rijen w Brabancji Północnej.
Zobacz też: Będzie przetarg na holenderskie okręty podwodne
(defpost.com)