Niemcy przekazały Czarnogórze sześć lekkich pojazdów patrolowych Enok, czyli opancerzonych samochodów terenowych Mercedes-Benz klasy G. Samochody dotarły do Czarnogóry już 12 września i przetransportowano je do koszar imienia Milovana Šaranovicia w Danilovgradzie. Tam też szef sztabu czarnogórskich sił zbrojnych, generał Drakutin Dakić, i minister obrony Predrag Bošković dokonali ich inspekcji. Czarnogórcy otrzymali wersję lżejszą tego pojazdu, której dopuszczalna masa całkowita wynosi 5,4 tony.

5 października w bazie lotniczej Golubovci formalnego ich odbioru dokonał generał Dakić. Datę wybrano nieprzypadkowo, gdyż w ten dzień przypada święto czarnogórskich sił zbrojnych.

W Niemczech pojazd jest znany jako LAPV Enok. Napędzany jest silnikiem dieslowskim OM 642 o mocy 184 koni mechanicznych. Rozwija prędkość maksymalną około 100 kilometrów na godzinę i na jednym baku paliwa jest w stanie pokonać około 700 kilometrów. Dopuszczalna masa całkowita może wynosić nawet 6,1 tony.

Według zapewnień producenta pojazd charakteryzuje się bardzo dobrymi właściwościami jezdnymi na nierównych drogach i nadaje się do pracy w najtrudniejszych warunkach. Charakteryzuje się ochroną balistyczną i przeciwminową na poziomie STANAG 4569 Level 2/2a.

Warto podkreślić, że wartość sześciu przekazanych pojazdów to 2,6 miliona dolarów, ale rząd niemiecki przekazał je zupełnie nieodpłatnie. Oprócz Podgoricy użytkownikiem tych wozów są tylko Niemcy. Pojazdy te są na wyposażeniu policji federalnej i Bundeswehry (w tym Kommando Spezialkräfte).

29 sierpnia w stołecznych koszarach Masline Czarnogórcy pokazali pierwszy rodzimy samochód opancerzony Mašan. Szczegóły konstrukcji pojazdu z napędem na cztery koła nie są znane, ale wiadomo, że ma mieć istotnie znaczenie dla tamtejszych wojsk lądowych, które mają polegać na rodzimym przemyśle obronnym. Wóz zbudowano na podwoziu terenowego Forda Rangera. Na dachu zamontowano obrotnicę z karabinem maszynowym Zastava M84 kalibru 7,62 milimetra.

Zobacz też: NATO zapewni obronę powietrzną Czarnogóry

(defenseworld.net)

Matti Blume, Creative Commons Attribution-Share Alike 4.0 International