Departament Obrony Stanów Zjednoczonych poinformował 21 stycznia, że BAE System wyprodukuje i dostarczy kolejne 160 gąsienicowych transporterów opancerzonych AMPV (Armored Multi-Purpose Vehicle) dla US Army. Wartość umowy to 400,9 miliona dolarów (około 1,54 miliarda złotych).
Dostawy mają zakończyć się do w lutym 2023 roku. Nie udzielono informacji, które warianty będą reprezentować AMPV z tego zamówienia. Pojazdy powstawać będą w zakładach w Yorku (stan Pensylwania), Aiken (Karolina Południowa), Minneapolis (Minnesota), San Jose (Kalifornia) i Sterling Heights (Michigan).
Pierwsze pojazdy tego typu przekazano w 2018 roku. US Army odebrała wówczas dwadzieścia dziewięć wozów prototypowych (pierwszy zjechał z linii produkcyjnej w 2016 roku) i przetestowała je na poligonie Yuma Proving Ground. Dwa zamówienia przyznano w lutym 2019 roku i tym samym rozpoczęto produkcję niskoseryjną.
Wozy wytwarzane są w pięciu wersjach: dowodzenia i kierowania, transportera opancerzonego, ewakuacji medycznej, ambulansu i moździerza samobieżnego. Celem wprowadzenia do służby AMPV jest zastąpienie w linii przestarzałych transporterów M113.
Przeznaczone są – obok czołgów podstawowych M1A2C Abrams i bojowych wozów piechoty M2A3 Bradley – do użycia w ramach pancernych brygadowych zespołów bojowych (Armored Brigade Combat Team) US Army. Współfinansowanie ze środków programu Europejskiej Inicjatywy Odstraszania pozwala zakładać, że pojazdy pojawią się również na wyposażeniu amerykańskich żołnierzy stacjonujących w Europie.
Docelowo US Army ma mieć 2906 transporterów AMPV, na które planuje wydać 10,7 miliarda dolarów. Z czasem potrzeby mogą spowodować rozszerzenie zamówień do ponad 3000 sztuk.
Zobacz też: Podpisano trzeci kontrakt na ACV dla USMC
(janes.com)