Dowódca włoskich sił powietrznych generał Alberto Rosso poinformował, że podlegające mu samoloty wielozadaniowe F-35 osiągnęły wstępną gotowość operacyjną. Włochy są pierwszym państwem europejskim, które przyznało ten status swoim Lightningom II.

Ogłoszenie wstępnej gotowości operacyjnej nastąpiło w bazie lotniczej Amendola, gdzie stacjonuje obecnie osiem F-35A. Wiadomość zbiegła się w czasie z prowadzonym tam międzynarodowym kursem Tactical Leadership Program dla dowódców misji z dziesięciu państw. Kurs regularnie odbywa się w Albacete w Hiszpanii, ale tegoroczną edycję specjalnie przeniesiono do Amendoli, żeby ułatwić debiut F-35 na tych ćwiczeniach. W kursie wykorzystano łącznie pięćdziesiąt samolotów z Włoch, Hiszpanii, Danii, Niemiec, Grecji, Belgii, Francji, Holandii, Wielkiej Brytanii i Stanów Zjednoczonych.

Swego czasu Włochy planowały zakup sześćdziesięciu F-35A i trzydziestu F-35B, jednak obecny rząd włoski wielokrotnie wyrażał się krytycznie o samolotach i nie wiadomo, jaka będzie ostateczna liczba zamówionych F-35. Do tej pory Włochy odebrały dziesięć F-35A i jednego F-35B. Dwie maszyny w wersji A i jedyna w wersji B stacjonują w Stanach Zjednoczonych, gdzie są wykorzystywane do szkolenia. Pozostałe osiem samolotów oficjalnie stacjonuje w Amendoli na południu Włoch, ale jeden znalazł się z powrotem w fabryce, gdzie przechodzi przegląd i naprawę. Włoskie F-35 wylatały do tej pory 2000 godzin.

Pierwsze włoskie F-35 zostały doręczone w grudniu 2015 roku. W marcu tego roku uzyskały status gotowości alarmowej, a w czerwcu uczestniczyły w transgranicznych ćwiczeniach, kiedy latały na niemiecki poligon walki elektronicznej Polygone. Wreszcie w listopadzie przy okazji Tactical Leadership Program F-35 po raz pierwszy współpracowały z włoskim samolotem wczesnego ostrzegania Gulfstream CAEW. Integracja była bezproblemowa. Operatorzy w Gulfstreamie widzieli na monitorach to samo, co widział w kokpicie pilot myśliwca i odwrotnie.

Dowódca bazy pułkownik Davide Marzinotto powiedział, że kluczowa dla ogłoszenia wstępnej gotowości operacyjnej była modernizacja oprogramowania wszystkich ośmiu samolotów do wersji 3F. Amerykański korpus piechoty morskiej ogłosił wstępną gotowość wcześniej, gdy samoloty miały oprogramowanie 3i, ale Włosi zdecydowali się poczekać na lepszą wersję. Samoloty w wersji Block 3i mogą korzystać z AMRAAM-ów i bomb GBU-12 i GBU-31, podczas gdy w wersji 3F dochodzi możliwość użycia działka pokładowego i bomb GBU-39 SDB.

Duże obawy użytkowników F-35 budzi system logistyczny ALIS. Poszczególne państwa obawiają się, że aby móc korzystać ze wspólnego systemu, będą musiały ujawniać partnerom zbyt wiele tajnych danych o swoich samolotach. Pułkownik Marzinotto mówi, że trzeba znaleźć równowagę między niezależnością, a wsparciem logistycznym, ponieważ jeśli chce się współdzielić części zamienne, trzeba się też podzielić pewnymi informacjami. Mimo to w pierwszym kwartale 2019 roku Włochy mają być pierwszym państwem, które wprowadzi do użycia zmodernizowany system ALIS, umożliwiający operatorom ograniczenie ilości danych, które chcą ujawniać innym.

Zobacz też: Leonardo i włoskie lotnictwo tworzą szkołę pilotów

(defensenews.com)

włoskie ministerstwo obrony